اثرگذاری شکلک ها بر نحوه تعامل انسان

اگر جزو گروهی باشید که علاقه مند استفاده از شکلک ها هستید، یا از کاربرد آنها نفرت داشته باشید، شکلک ها در تمامی متون از ایمیل و پیام کوتاه تا شبکه های اجتماعی دیده می شود. شکلک ها به سرعت درحال تغییر دادن نحوه ارتباطات انسان بوده و موانع زبانی را از بین برده اند.

تصاویر و شکلک ها، شیوه جدید بیان احساسات

در کنگره جهانی موبایل، دی. جی. که (D. J. Koh)، رئیس بخش ارتباطات موبایل و آی تی سامسونگ تأکید کرد که هیچ چیزی مهم تر از این نیست که شکلک ها درحال جایگزین شدن به جای کلمات هستند. تصاویر درحال تبدیل شدن به شیوه جدیدی برای بیان احساسات هستند. در سال 2017 بالغ بر 1.2 تریلیون عکس با استفاده از دوربین تلفن های همراه گرفته شده و 5 میلیون شکلک ارسال شدند.

شیوع فزاینده استفاده از شکلک ها ناشی از تغییر در شیوه ارتباط مردم و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی است.

جیسون بوید (Jason Boyd)، استادیار دپارتمان زبان انگلیسی و مدیر مرکز علوم انسانی دیجیتال در دانشگاه رایرسون (کانادا) نیز معتقد است که تصاویر بصری مانند شکلک ها، زمان و تلاش مورد نیاز برای تعامل های انسانی را به حداقل می رسانند.  

شکلک ها به متن، شخصیت و هویت می بخشند

در شرایطی که حدود 70 درصد از معنای مکالمات شفاهی ناشی از نشانه های غیرکلامی هستند، استفاده از شکلک ها در پیام های متنی – در شرایط  نبود ارتباطات چهره به چهره در شبکه های اجتماعی و پیام کوتاه – حس همدلی بین کاربران ایجاد می کنند.

شکلک ها از پتانسیل دسترسی بیشتر و حتی جهانی تر نسبت به متون مبتنی بر الفبای سنتی برخوردار هستند.

با دقت بیشتری از شکلک ها استفاده کنیم

تخمین زده می شود که 90 درصد کاربران اینترنت در سراسر دنیا – حدود 3.2 میلیارد نفر – هر روزه از این شکلک ها استفاده می کنند و روزانه 6 میلیارد شکلک توسط کاربران در سراسر جهان ارسال می شود.

بیشتر بخوانید:

اما باید به این نکته مهم توجه داشت که برخی شکلک ها در فرهنگ های مختلف، دارای معانی و کاربردهای متفاوتی هستند. بنابراین، کاربران باید در استفاده از شکلک ها، به تفاوت های فرهنگی توجه داشته باشند و با دقت بیشتری از آنها استفاده کنند.

درحالی که استفاده از شکلک ها، شتاب زیادی به نحوه تعامل های انسانی بخشیده اند، اما درعین حال، چالش های حقوقی بی سابقه ای را برای قانونگذاران ایجاد کرده اند.

به عنوان مثال، هنوز مشخص نیست که آیا استفاده از برخی شکلک های توهین آمیز می تواند به عنوان جرم تلقی شود یا خیر. این مسأله، نیاز به وضع قوانین تازه در حوزه گفتمان دیجیتال و نحوه استفاده از این شکلک ها را نشان می دهد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: CBC

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا