نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پروژه یوز ادامه می یابد

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت: پروژه یوز به دلیل بازداشت‌شدگان محیط زیستی متوقف نشده است. درباره افراد بازداشت شده ما هم اطلاعات دقیقی نداریم. آقای رییس جمهور گروه چهارنفره‌ای را برای پیگیری گذاشته‌اند که در حال مذاکره هستند و ما هم به اندازه شما اطلاعات داریم و باید ببینیم چه می‌شود و امیدواریم هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند. اگر واقعا مقصری بینشان هست هر چه سریع‌تر مشخص شود و بقیه آزاد شوند.

وی افزود: الان برنامه محدوده وسیعی برای یوز در نظر گرفته‌ایم که ۳۰ هزار هکتار را در نظر گرفتیم و البته کارشناسان ۸۵ هزار هکتار را لازم می‌دانند. الان با سازمان برنامه در حدود ۴۵ هزار هکتار مذاکره کرده‌ایم و سازمان برنامه هم موافقت اولیه کرده و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه آن خواهد بود.

حفاظت از یوزپلنگ آسیایی یک پروژه بین‌المللی با UNDP بوده است. شرکت میراث پارسیان به عنوان همکار این پروژه وارد شده بوده است بنابراین سرنوشت میراث پارسیان ارتباطی به سرنوشت پروژه نخواهد داشت. کنار کشیدن UNDP شایع است.

حمید ظهرابی، معاون سازمان محیط زیست نیز در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی پس از بازداشت فعالان این پروژه گفت: حفاظت از یوزپلنگ آسیایی یک پروژه بین‌المللی با UNDP بوده است. شرکت میراث پارسیان به عنوان همکار این پروژه وارد شده بوده است بنابراین سرنوشت میراث پارسیان ارتباطی به سرنوشت پروژه نخواهد داشت. کنار کشیدن UNDP شایع است.UNDP گفته بود من دیگر نمی‌توانم کمک مالی بکنم. الان با دیوان محاسبات پیگیریم که بتوانیم منابع مشترک برای حفظ یوزپلنگ دریافت کنیم.

وی افزود: پروژه ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد و حفاظی که برای آن در نظر گرفته شده، پروژه خروج دام از منطقه خارتوران و همچنین خروج دام از میاندشت و … انجام خواهد شد. پیش از این سیاست ما در حفاظت از یوزپلنگ تمرکز روی این بود که زیستگاه را حفاظت می‌کنیم و خود یوزپلنگ جمعیتش را بالا خواهد برد. الان متوجه شدیم باید تمرکز ویژه روی فرد فرد این‌گونه داشته باشیم.

ظهرابی تشریح کرد: یکی این مرکز تکثیر در اسارت است و لقاح مصنوعی را در دستور کار داریم. از سوی دیگر دیدیم جمعیت در استان یزد به شدت افت کرده که شاید دلیلش تغییر اقلیم باشد و در مقابلش در مناطق شمالی (شاهرود، میاندشت، و…) شاهد افزایش جمعیت بوده‌ایم. به احتمال زیاد یک محدوده طبیعی محدود شده و پناهگاه حیات وحش به معنای واقعی و نه معمول برای یوز در نظر بگیریم. یک محدوده حدود ۳۰ هزار هکتاری است و آنجا حداقل خیالمان راحت خواهد بود که تعدادی یوزپلنگ داریم که آنجا در امنیت زندگی می‌کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل