توسعه ابزار سنجش از راه دور در تایوان

این ماهواره در سه ماهه اول سال 2016 از پایگاه نیروی هوایی در کالیفرنیا به فضا ارسال خواهد شد. این ماهواره جایگزین ماهواره FORMOSAT-2 خواهد شد. این ماهواره رصدگر زمین از سال 2004 به فضا پرتاب شده است و به مدت ده سال است که ماموریت خود را به درستی انجام می‌دهد.

ابزار نوری سنجش از راه دور که توسط تایوان ساخته شده است، خیلی شبیه یک تلسکوپ فضایی بزرگ و دستگاه بارجفتشده است که در طی 30 سال گذشته در سنجش تصویری دیجیتال استفاده شده است. دستگاه بارجفت‌شده یک حسگر تصویربرداری است و از یک مدار یکپارچه تشکیل شده که شامل آرایه‌ای از اتصالات یا خازن‌های حساس متصل می‌شود. این دستگاه را دستگاه رنگ‌بردار  هم می‌نامند و قلب دوربین‌های نظارت تصویری است. همچنین یک تکنولوژی آنالوگ است که تصاویری بسیار شفاف و با رزولوشن بالا را ارائه میدهد و در نور کم هم تصاویر بسیار خوبی را نمایش می‌دهد و کمی بیشتر از سنسورهای CMOS برق مصرف می‌کند.

اگرچه این تکنولوژی به اندازه کافی بالغ است ولی این فناوری در کشور تایوان توسط شرکت‌های خارجی کنترل شده است و به دلیل محدودیت‌هایی که برای صادرات فناوری وجود داشته، تایوان برای به دستیابی یه این فناوری همواره با مشکل مواجه بوده است. چانگ گوی چین مدیر سازمان فضایی ملی تایوان گفت: «این سازمان از صنایع الکترونیک و نیمه رسانای تایوان به منظور توسعه یک نیم‌رسانای اکسید فلزی مکمل برای حسگر تصویری استفاده کرده است. این نوع حسگر که در دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌شود، در واقع از فناوری نیم‌رساناها استفاده می‌کند. »

چانگ گفت: « تیمی که بر روی این فناوری کار کرده، مجبور بوده‌ بر چالش‌های بسیاری از جمله طراحی‌های ابتکاری و ساخت سنسور  نیم‌رسانای اکسید فلزی مکمل برای حسگر تصویری، فیبر کربن تقویت شده پلاستیکی، مونتاژ ساختار نوری و ..  غلبه کند و پژوهش‌های بسیاری را در این زمینه انجام دهد.»

وی همچنین افزود: « با ساخت اولین ابزار نوری سنجش از راه دور، اعتماد به نفس ما برای حرکت به سمت چالش‌های آینده برنامه‌های فضایی تایوان بیشتر شده است. »

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا