نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سونامی سالمندی تا 30 سال آینده در ایران

بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن جمعیت ایران در سال گذشته ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر اعلام شد که ۵۱ درصد آن را مردان و ۴۹ درصد آن را زنان تشکیل می‌دادند. همچنین 50 درصد این جمعیت زیر 30 سال قرار داشته اند.

گفتنی است از سال 13٥٥ تا 13٦٥ سالانه ١,٥ میلیون نفر جمعیت کشور افزایش یافته است. در سال ٨٥ 13تا 13٩٠ ، ٩٣٠ هزار و در سال 1390تا 1395، ٩٥٠ هزار نفر سالانه به جمعیت کشور افزوده شده است.

این رشد جمعیت در استان های مختلف متفاوت بوده است. در خراسان شمالی و همدان رشد منفی و در استان های البرز، بوشهر و خراسان جنوبی رشد بالاتری نسبت به میانگین جمعیتی داشته اند.

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار،  میزان جمعیت در رده سنی مختلف از سال 1365 تا 1395 تغییر یافته است؛ گروه‌سنی ٠ تا ١٤ سال از ٢٤ در سال 13٦٥ به ٤٥ درصد در سال 13٩٥، رده سنى ١٥ تا ٢٩ از ٢٦ به ٢٥ درصد، رده سنى ٣٠ تا ٦٤ از ٢٥ به ٤٤,٨ درصد و رده سنی بالای ٦٥ سال از ٣.١ به ٦.١درصد در سال 1395 رسیده و این میزان نشان از افزایش جمعیت سالمندی در کشور دارد. پیش بینی می شود تا 30 سال آینده، ایران با یک سونامی سالمندی مواجه شود.

بر اساس جدید ترین گزارش ساعت جمعیتی مرکز آمار ایران جمعیت کشور در روزهای پایانی سال ١٣٩٦ از مرز ٨١ میلیون نفر گذشت؛ ساعت جمعیتی تغییرهای تعداد جمعیت و افزایش آن را در ارتباط با زمان نشان می‌دهد.

بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن جمعیت ایران در سال گذشته ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر اعلام شد که ۵۱ درصد آن را مردان و ۴۹ درصد آن را زنان تشکیل می‌دادند. همچنین 50 درصد این جمعیت زیر 30 سال قرار داشته اند. بر اساس جدیدترین گزارش ساعت جمعیتی مرکز آمار ایران جمعیت کشور در روزهای پایانی سال ١٣٩٦ از مرز ٨١ میلیون نفر گذشت.

دكتر علی انتظاری، عضو هیات علمی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در این خصوص گفت: عده ای از جمعیت شناسان از نظر تجربی و نظری معتقدند که ما با داشتن وضعیت کنونی آینده روشنی از نظر جمعیت شناسی نخواهیم داشت.

رییس اسبق مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه افزود: در خصوص بحث افزایش جمعیت نباید خیلی بی‌گدار به آب زد. برخی افراد خیلی بی پروا در مورد این مساله حرف می زنند. پرداختن به بحث جمعیت مانند انجام عمل جراحی است. عمل جراحی بدن باید توسط جراح انجام شود. هم اکنون جراحان کنار رفته اند و یک عده ای که جراح نیستند وارد عمل شده اند و توصیه های نامناسب می کنند. توصیه هایی که بعدها عوارض آن آشکار خواهد شد. برای مثال وضع نامناسب کنونی نرخ ناباروری در کشور ناشی از عملکرد نامناسب گذشتگان است که اکنون ما با آن دست به گریبان هستیم. عده ای اسم این عمل را معجزه ایرانی گذاشته بودند در صورتی که این امر نه تنها معجزه نبود بلکه ناشی از بی تدبیری عده ای بود که بدون توجه به وضع جمعیت در 50 – 60 سال آینده، یک شوک بزرگی به جامعه وارد کردند.

این جامعه شناس اظهار کرد: ما باید مراقب باشیم تا شوکی به جمعیت کشور وارد نشود. باید در تمام برنامه ریزی ها ابعاد مختلف مساله را در نظر بگیریم. یک سری جنبه ها نیز باید قانونی صورت گیرد. این قانون نیز باید با در نظر گرفتن این ابعاد برنامه ریزی شود. در غیر این صورت عوارض و پیامدهای منفی زیادی به بار خواهد آورد.

انتظاری افزود: همچنین برنامه تنظیم خانواده نباید متوقف شود بلکه باید به درستی مدیریت شود. متاسفانه هم اکنون اقداماتی برای متوقف کردن برنامه های تنظیم خانواده صورت گرفته است در حالی که باید در بعضی نقاط کشورمان همان سیاست برنامه تنظیم خانواده در پیش گرفته شود و در بعضی از نقاط برنامه تنظیم خانواده مدیریت یا تعدیل شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل