نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آغاز رقابت برای رصد 110 جرم آسمانی از امشب

فهرست مسیه از مشهورترین دسته‌بندی‌های جرم‌های آسمانی است و در مواردی نامی که مسیه بر برخی از آن‌ها گذاشته هنوز به کار می‌رود.

فهرست مسیه فهرستی از ۱۱۰ جرم غیر ستاره‌ای است که توسط شارل مسیه گردآوری و ثبت شده است. مسیه در جستجوی دنباله‌دارها بود و به همین خاطر فهرستی از جرم‌های آسمانی تهیه کرد تا آن‌ها را با دنباله‌دار اشتباه نکند. او در کاتالوگ سحابی‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای ۴۵ جرم را ذکر کرده بود. تا پایان عمر این تعداد را به ۱۰۳ رساند. پژوهشگران با توجه به یادداشت‌های دیگر مسیه این تعداد را به ۱۱۰ رسانده‌اند.

ماراتن مسیه از قدیمیترین رقابت سراسر نجومی در ایران است. هر ساله از سوی مجله نجوم( از سال 1380) به پاسداشت تلاش‌های علمی این ستاره شناس فرانسوی ماراتون مسیه برای رصد 110 جرم فهرست مسیه برگزار می‌شود.

معمولا هر سال اواخر زمستان و اوایل بهار این دوره از رقابت ها آغاز می‌شود؛ در ماه‌های اسفند و فروردین می‌توان در طول یک شب تمام 110 جرم نجومی لیست مسیه را رصد کرد؛ چراکه هم شب طولانی‌تر است و هم خورشید در این زمان میان اجرام مسیه قرار گرفته است. موقعیت قرارگیری خورشید در این ایام موجب می‌شود که رصدگران بتوانند راحت‌تر اجرام مسیه را رصد کنند. در تابستان این امر امکان‌پذیر نیست.

این رقابت امسال از شامگاه پنج‌شنبه ۲۴ اسفنده ماه در کمپ گردشگری"متین آباد" کاشان آغاز خواهد شد و تا طلوع خورشید در روز جمعه ۲۵ اسفند ادامه دارد. در این رقابت منجمان آماتور و علاقه‌مندان به نجوم باید یکسری از اجرام نجومی را رصد کنند.

این رقابت امسال از شامگاه پنج‌شنبه ۲۴ اسفنده ماه در کمپ گردشگری"متین آباد" کاشان آغاز خواهد شد و تا طلوع خورشید در روز جمعه ۲۵ اسفند ادامه دارد. 

به گفته محمدتقی میرترابی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، در این ایام شرایط به گونه‌ای است که می‌توان همه این اجرام را در آسمان مشاهده کرد. منجمان حاضر در این رقابت از غروب آفتاب شروع به رصد می‌کنند و در آن باید اجرام مورد نظر را با تلسکوپ مشاهده کنند و اجرام رصد شده را به داوران اعلام کنند.هر یک از اجرامی رصد شده شرکت کنندگان باید به تایید داوران این مسابقات برسند. در صبحگاه و با طلوع خورشید این رقابت به پایان می‌رسد و هر تیمی که بیشترین جرم را رصد کرده باشد، به عنوان برنده معرفی خواهد شد.

این محقق حوزه اخترفیزیک دانشگاه الزهرا با بیان اینکه در این رقابت بیش از ۲۰ گروه منجم ثبت نام کرده‌اند، گفته است: در کنار برگزاری این رقابت برنامه‌های جنبی هم در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به آموزش عکاسی نجومی، آموزش رصد آسمان برای علاقه‌مندانی که تجربه زیادی در زمینه رصد اجرام ندارند، اشاره کرد.

گفتنی است، اسامی برگزیدگان این دوره از رقابت ماراتون مسیه در روز جمعه ۲۵ اسفندماه اعلام خواهد شد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل