نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

متخصص ژنتیک: 70 درصد ناهنجاری های مادرزادی علت ژنتیکی دارند

به گزارش ایرنا , سید علی رحمانی در کنفرانس علمی ناهنجاری های مادرزادی در تبریز، بیش از 90 درصد بیماری های ناهنجاری را نتیجه یک جهش از یک کروموزوم اعلام کرد و افزود: مطالعات کروموزومی نشان می دهد از هر صد جنین هشت جنین واجد ناهنجاری هستند که هفت درصد آنها خود به خود سقط می شوند.

وی با بیان اینکه در علل ژنتیکی، ناهنجاری یا در حد کروموزوم است یا نقص در ژن، خاطر نشان کرد: همه سرطان ها علت ژنتیکی دارند.

دکتر رحمانی علت سقط جنین های زیر سه ماه را حاصل ازدواج فامیلی دانست و گفت: آزمایشات ژنتیک قبل از بارداری در تولد نوزادان سالم فوق العاده ارزشمند است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همچنین عمده ترین علت تولد نوزادان مبتلا به سندروم داون و ناهنجاری های شدید کروموزومی را ازدواج فامیلی ذکر کرد و افزود: 20 درصد ازدواج ها در ایران فامیلی است که با فرهنگ سازی و رعایت اصول ژنتیکی می توان از تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری جلوگیری کرد.

بیماری های ژنتیکی، بیماری هایی هستند که در اثر نارسایی یا جهش در ژن ها یا ماده ژنتیک انسان ایجاد می شوند. 

این بیماری ها اغلب در زمان تولد بروز می کنند ولی می توانند سال ها بعد نیز بروز پیدا کنند. 

بیماری های ژنتیکی می توانند ارثی نباشند و مثلا براثر بروز جهش جدیدی در ژنوم جنین ایجاد شده باشند.

در ازدواج های فامیلی به علت تشابه ژنتیکی زیاد در والدین، امکان جهش های همانند در هر دو زیاد است که به صورت بیماری های ارثی در فرزندان بروز می کند و به همین علت خطر بروز بیماری ژنتیکی در ازدواج های فامیلی خیلی بیشتر از ازدواج های غیر فامیلی است .

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل