نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فروش گونه‌های آبزی به‌جز ماهی قرمز ممنوع شد

سنتی که هیچ ریشه ای در تاریخ باستانی عید نوروز ندارد و حیات حیوان ها مانند سمندر لرستانی معروف به امپراطور(گونه در حال انقراض ایرانی) را به خطر می‌اندازد.

محمدحسین بازگیر، رییس اداره محیط زیست شهر تهران در این خصوص گفته است: هر ساله در روزهای پایانی سال عده‌ای از سودجویان و کسانی که به داشته‌های طبیعی این سرزمین احترام نمی گذارند اقدام به صید و زنده‌گیری غیر مجاز برخی گونه‌های آبزی می‌کنند و آن‌ها را در کنار ماهی قرمز به فروش می‌رسانند.

وی افزوده است: یکی از وظایف اداره محیط زیست پیشگیری، نظارت و در صورت لزوم برخورد با تخلفات مربوط به قاچاق، فروش و عرضه غیر مجاز حیات وحش است. ما پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و از کسانی که در میادین میوه و تره بار اقدام به فروش حیوان هایی مانند سوسمار، سمندر و لاک‌ پشت می‌کنند، خواهشمندیم از این اقدام غیرقانونی که نوعی جرم است و مجازات برای آن تعیین شده است خودداری کنند.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران در پایان با اشاره به اینکه از همکارانمان درنیروی انتظامی تقاضای همکاری داریم، اظهار کرده است: از مردم می خواهیم از خرید گونه های آبزی و جانوری در ایام پیش از نوروز خودداری کنند و به این بازار رونق ندهند و درصورت مشاهده فروش آبزیان نیز با سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند و به مسئولان محیط زیست اطلاع دهند.

جبار کوچکی نژاد، نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در این خصوص گفته است: خرید و فروش بعضی از موجودهای آبزی از جمله لاک پشت، ماهی، مار و …یا حتی سایر اقدام ها مانند گندم سبز کردن که هر کدام به نوعی در حیات انسان نقش دارند به دلیل حفظ سنت‌های نوروز تنها موجب هدر رفت منابع می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داده است: افزایش خرید و فروش و نگهداری این موجودها کم کم به فرهنگ تبدیل می‌شود و بعد از مدتی نیز این موجودها در اثر بی‌توجهی به نیازی که دارند یا رها شدن در محیطی که زیستگاه آنها نیست، از بین می‌روند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از جرم انگاری خرید و فروش آبزیان یاد آور شده است: هم‌اکنون مسوولان محیط زیست باید به جای اینکه با بیان تحکمی افراد را از انجام اقدام ها منع کنند، روش های دیگری برای پایدار نگه داشتن سنت ها جایگزین  کنند که هم موجب بقای موجودها و گیاهان شده و هم مانع از هدر رفت منابع ‌شود.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی تصریح کرده است: متاسفانه مسوولان به جای اینکه در حوزه گردشگری، محیط زیست و منابع طبیعی روش‌هایی را که با سنت‌ها نیز همخوانی دارد به مردم ارایه دهند به اعلام جرایم می‌پردازند و افرادی که به زندگی عادی خود مشغول هستند را به دلیل حفظ سنت ها یا خرید موجودهای آبزی مجرم تلقی می‌کنند آن هم در شرایطی که در قانون نیز تاکنون به این مورد اشاره‌ای نشده است.

گفتنی است، به استناد بند ج ماده ۱۰ قانون شکار و صید حمل ، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن‌ها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست جرم است و مجازات آن جزای نقدی از یکصدهزار تا یک میلیون ریال یا حبس از یک ماه تا شش ماه تعیین شده و ضرر و زیان بابت هر سمندر لرستانی ، مارآبی و لاک پشت بر اساس مصوبه سال ۹۴ شورای عالی حفاظت محیط زیست ۳ میلیون ریال است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل