نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش درد بیماران با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای عصر جدید است که هنوز بشر نتوانسته است تا این فناوری را به‌اندازه‌ای که باید مورد استفاده قرار بدهد. در این میان کارکردهای مختلفی برای این فناوری مدنظر قرار دارد که صنایع پزشکی یکی از این رده‌های کارکرد است.

به‌این‌ترتیب سوالی که مطرح می‌شود این است که واقعیت مجازی چه مزایایی در وضعیت پزشکی دارد؟ هدف از این مقاله این نیست که ببینیم این امر در  فرایند تشخیص بیماری و کارهایی که منحصرا به پزشکان مربوط است چه تاثیزی خواهد داشت بلکه تمرکز اصلی بر روی این است که ببینیم اثربخشی واقعیت مجازی بر روی بیماران تا چه حد است.

واقعیت مجازی می‌تواند درد را در بیماران کاهش بدهد، این ادعایی است که بسیاری از متخصصان فناوری به آن باور دارند.با این وجود پزشکان دراین‌باره چه نظری دارند؟ باید گفت که باور کلی پزشکان نیز بر این است که چنین چیزی می‌تواند موجب شود تا بیماران، درمان بهتری را تجربه کنند.

انسان از دیرباز از ابزارهای محیطی برای بهبود روند درمان استفاده می‌کرده است. برای مثال در مراکز بازیابی حرکتی شاهد کاغذدیواری‌هایی با حس و حال محیط‌های طبیعی هستیم یا استفاده از موسیقی در درمان، سال‌هاست که یک عنصر بسیار موثر شناخته می‌شود.

بااین‌حال واقعیت مجازی می‌تواند این امر را یک گام دیگر به‌پیش براند و موجب شود که بیماران بتوانند مغز خود را فریب داده و شرایط بهبود سریع‌تر خود را فراهم آورند. در حقیقت مغز با دیدن چیزی که در مقابل چشمانش قرار دارد، فریب‌خورده و فکر می‌کند که شرایط ایدئال‌تر از واقعیت است.این امر بر روی درمان انسان بسیار مفید است و حتی می‌تواند موجب شود که در برای شما کاهش پیدا کند.

در این میان  در نظر داشته باشید که استفاده از واقعیت مجازی به معنای از بین رفتن درد نیست ولی می‌تواند میزان درد را کاهش به‌طور چشمگیری افزایش بدهد. مغز انسان هنوز ناشناخته‌های بسیاری را در خود جای داده است و به همین دلیل نیز با استفاده از ابزارهایی مانند واقعیت مجازی می‌توان بخشی از این قابلیت‌ها را فعال ساخت.

منبع: Cnet

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل