نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تأثیر منفی تنش های آبی بر درختان شهری

انجام یک مطالعه میدانی برای پاسخ دادن به تمامی سوالات در مورد نقش متغیرهای زیست محیطی مختلف، با درنظر گرفتن عوامل کنترل نشده در محیط شهری بسیار دشوار است.  

اما در مطالعه اخیر، محققان آمریکایی از داده های میدانی و آزمایش های آزمایشگاهی کنترل شده برای بررسی تأثیرات تنش های آبی بر روی درختان شهری استفاده کردند.   

داده های دقیقی از 40 درخت بلوط برگ خنجری در مدت 2 سال جمع آوری شدند. این داده ها شامل درجه حرارت، تنش های آبی و میزان آفات بود. گونه های مختلف Parthenolecanium، آفت شناخته شده این درختان محسوب می شود.

در کنار این بررسی ها، آزمایش هایی نیز در محیط آزمایشگاه با استفاده از نهال های جوان بلوط برگ خنجری انجام شده و سه متغیر درجه حرارت، آب و حضور آفات مورد ارزیابی قرار گرفتند.

امیلی ماینکه (Emily Meineke)، استاد دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد این تحقیق گفت: در این مطالعه این مسأله را مورد بررسی قرار دادیم که چه عواملی باعث می شوند که برخی درختان در مقابله با آفات و افزایش دما، عملکرد موفق تری داشته باشند.  

نتایج بدست آمده نشان داد، درجه حرارت بالاتر می تواند تأثیر مثبتی بر رشد درختان داشته باشد، به شرطی که درختان، میزان آب کافی در اختیار داشته باشند؛ همچنین اگر درختان با استرس کمبود آب مواجه نباشند، تأثیر آفات بر روی آنها کم و حتی ناچیز خواهد بود.

براین اساس، تنش های آبی نه تنها به درختان آسیب می زند، بلکه باعث می شود تا سایر مشکلات، تأثیرات منفی بیشتری بر سلامت درختان داشته باشند.

استیو فرانک (Steve Frank)، استادیار حشره شناسی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: درختان باید رشد کنند تا بتوانند عملکرد اکوسیستمی ارزشمندی مانند حذف آلاینده ها از هوا و ذخیره کربن را انجام دهند؛ بنابراین، تنش های آبی بر سلامت و مقاومت درختان (در برابر آفات) تأثیر انکارناپذیری دارد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: scienmag

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل