نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حفظ محیط‌زیست به کمک اینترنت

قاچاق جانوران وحشی یک جنایت فراگیر است که حیوانات و جمعیت آن‌ها را تهدید می‌کند. اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا قاچاقچیان بتوانند محصولاتی چون عاج فیل و شاخ کرگدن را به‌صورت غیرقانونی و به‌طور آنلاین و آسان به فروش برسانند.

امروزه بازار سیاه و فروش غیرقانونی محصولات به‌دست‌آمده از جانوران وحشی بیش‌ازپیش گسترش پیداکرده است و یکی از دلایل اصلی آن می‌تواند فروش اینترنتی آسان و کم دردسر آن باشد. در این روش افراد می‌توانند کاملاً ناشناس باقی بمانند و محصولات خود را به‌آسانی به فروش برسانند.

در حال حاضر ۲۱ شرکت فناوری پیشرو برای جلوگیری از فروش غیرقانونی جانوران وحشی در سایت‌ها و وب‌سایت‌های خود در حال همکاری با یکدیگر هستند. هفته گذشته، اتحادیه جهانی مبارزه با تجارت قاچاق جانوران وحشی به‌وسیله صندوق بین‌المللی رفاه حیوانات و صندوق جهانی محیط‌زیست (WWF) راه‌اندازی شد که شامل شرکت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت، اینستاگرام، علی‌بابا و غیره است.

پیش‌بینی می‌شود که ادامه این همکاری گروهی شرکت‌های فناوری پیشرو تا سال ۲۰۲۰ میلادی، کاهش ۸۰ درصدی قاچاق جانوران وحشی در سراسر شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های فروش آنلاین را در برداشته باشد.

امروزه بازار سیاه و فروش غیرقانونی محصولات به‌دست‌آمده از جانوران وحشی بیش‌ازپیش گسترش پیداکرده است و یکی از دلایل اصلی آن می‌تواند فروش اینترنتی آسان و کم دردسر آن باشد. در این روش افراد می‌توانند کاملاً ناشناس باقی بمانند و محصولات خود را به‌آسانی به فروش برسانند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند جنایاتی مانند قاچاق عاج‌های فیل یا شاخ‌های کرگدن مانند گذشته محدود است اما فناوری‌های جدید باعث شده تا راه‌های جدید و آسان پیش روی این جنایتکاران قرارگرفته و فروش غیرقانونی این‌گونه محصولات گسترش پیدا کند.

در این پروژه بزرگ که از همکاری این شرکت‌های فناوری پیشرو تشکیل می‌شود، چالش بزرگی وجود دارد و آن این است که اگر در سایت و یا شبکه‌ای اجتماعی، قاچاق و یا فروش غیرقانونی دیده نشود، آن شرکت یا سایت باید نگران باشد. این مسئله نشان می‌دهد که فعالیت‌های غیرقانونی فروش محصولات قاچاق در شبکه یا سراچه دیگر به‌صورتی پنهانی در حال انجام است.

این شرکت‌های اینترنتی با اتحاد و پیوستگی باید با یکدیگر همکاری کرده تا بتوانند قاچاقچیان و فروش‌های غیرقانونی محصولات جانوران وحشی را شناسایی کرده و آن‌ها را متوقف سازند. اجرای قانون به‌طور مؤثر نمی‌تواند همه سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را پوشش دهد و همچنین هر سایت و شبکه اجتماعی نیز نمی‌تواند به‌تنهایی بر این فعالیت‌های غیرقانونی نظارت داشته باشد. بنابراین همکاری گسترده این شرکت‌ها می‌تواند بر کاهش این فعالیت‌ها مؤثر باشد.

کرافورد الن (Crawford Allan) مدیر ارشد جنایات علیه جانوران وحشی در صندوق جهانی محیط‌زیست در رابطه با این همکاری گسترده گفت: «اگر در این زنجیره همکاری، فرد یا شرکتی پیوندی ضعیف داشته باشد، همه فعالیت‌ها و تجارت غیرقانونی به‌سوی آن حرکت کرده و پروژه از همان بخش ضربه خواهد خورد.»

به اعتقاد کارشناسان، تنها تعهد و الزام رعایت قانون منع قاچاق محصولات جانوران وحشی نمی‌تواند مؤثر واقع شود زیرا وضعیت قاچاق جانوران وحشی به‌صورت ترسناکی گسترش پیداکرده است. بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ میلادی شکارچیان و قاچاقچیان عاج، با شکارهای غیرقانونی خود باعث کاهش ۳۰ درصدی فیل‌های آفریقایی ساوانا (savanna elephant) شده‌اند. از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ میلادی تعداد زیادی از کرگدن‌ها به خاطر شاخشان شکار شدند. این تعداد از ۱۳ به هزار افزایش پیداکرده است.

اگر اقدامی قاطع و سریع علیه این فعالیت‌های غیرقانونی انجام نشود، باکم شدن تدریجی جمعیت آن‌ها، این‌گونه مای جانوری بیش‌ازپیش در معرض خطر انقراض قرار خواهند گرفت. به عقیده الن، شرکت‌های فناوری پیشرو و شبکه‌های اجتماعی بدانند که این مسئله غیررقابتی بوده و باید با یکدیگر همکاری کامل داشته باشند تا راه‌حل مناسب را پیدا کنند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: futurism

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل