خرس های قهوه ای ایران بیمه شدند

زیستگاه‌های اصلی خرس قهوه‌ای در ایران عموما مناطق جنگلی خزری، جنگل‌های ارسباران و زاگرس، علفزارهای مرتفع کوهستانی نزدیک به جنگل و دره‌های پایین‌ دست جنگل است. پراکندگی این حیوان در ایران، از شمال خراسان تا استان‌های گلستان، سمنان، مازندران، تهران، گیلان، چهارمحال و بختیاری، قزوین، زنجان، آذربایجان، کردستان، لرستان، کرمانشاه و استان‌های فارس و خوزستان است. معمولا خرس‌های قهوه‌ای در اواخر تابستان و پاییز، معمولا در مناطق پایین‌دست جنگل یا دره‌هایی که میوه‌های وحشی در آنها یافت می‌شود، ساکن هستند.

طول خرس قهوه‌ای ایران در حدود 2 تا 5/2متر است. وزن این پستاندار بین 90 تا 290کیلوگرم در نوسان است اما به طور میانگین در حدود 180کیلوگرم وزن دارد.

خرس‌های قهوه‌ای بیش از علاقه‌مندی به خوردن انسان، به علف‌های کوهستانی و جنگلی علاقه دارند اما گاهی از شکار گوسفندان محلی نیز غافل نمی‌شوند.

خرس قهوه‌ای به خوردن مورچه‌های زیر سنگ‌ها در مناطق کوهستانی نیز علاقه دارد و تق‌تق سنگ‌ها در یک محل کوهستانی، می‌تواند از نزدیک‌شدن یک خرس قهوه‌ای خبر دهد.

خرس‌های قهوه‌ای ماده و توله‌دار، از خطرناک‌ترین خرس‌ها هستند که بیشتر این خطر، ناشی از محفاظت‌کردن خرس مادر از توله‌خرس‌ها در برابر حوادث است.

امروز این گونه از خرس ها هم در لیست حیوان های تحت حفاظت قرار گرفته اند. سازمان محیط زیست در این زمینه اقدام هایی انجام داده است. یکی از اقدام های مهم این سازمان بیمه کردن این گونه از خرس ها است.   

پیمان ولی زاده، دبیر اجرایی کمیته ملی حفاظت از خرس سازمان حفاظت از محیط زیست از بیمه شدن خرس های قهوه ای در بهار سال 1397 خبرداده و گفته است: یکی از اقدام های کمیته ملی حفاظت از خرس، مقاوم سازی و امن کردن مناطق مورد تعرض حیات وحش از جمله زمین های کشاورزی ، دامداری و زنبورداری است.

وی به علت اصلی بیمه خرس های قهوه ای اشاره کرده و در این خصوص گفته است: زمانی که این گونهها گرسنه می‌شوند به مزارع هجوم برده و موجب ترس کشاورزان می‌شوند. در این حالت ممکن است کشاورزان به این حیوان ها تعارض کنند. هم اکنون ما دستورالعمل های کنترل و پیشگیری این تعارض ها در چند استان از جمله سیستان و بلوچستان و کرمان را در حال اجرایی داریم. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست برای فرهنگ سازی و توانمندی جوامع محلی برای مقابله با هجوم حیات وحش و برخورد با این گونه ها در حال آموزش های لازم است.

به گفته وی، کمیته ملی حفاظت از خرس با چندین بیمه گذار برای بیمه خرس قهوه‌ای به توافق رسیده و همچنین برای جبران خسارت کشاورزان سازمان حفاظت محیط زیست با صندوق بیمه کشاورزی توافقنامه‌ای را امضا کرده است.

دبیر اجرایی کمیته ملی حفاظت از خرس سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرده است: هم اکنون بیمه گونه هایی از جمله پلنگ و یوزپلنگ انجام شده و پیگیر بیمه خرس قهوه ای و سیاه هستیم تا بتوانیم ازطریق بیمه خسارات وارده را جبران کنیم. در حال حاضر برای جبران خسارات ناشی از تعارض حیات وحش از طریق صندوق بیمه کشاورزی( در قبال بلایای طبیعی کشاورزان را بیمه می کند) اقدام هایی انجام شده است. این صندوق با توافقی که با سازمان حفاظت محیط زیست کرده است کشاوزران را نسبت به تعارض حیات وحش نیز بیمه می کند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا