مشکل داروسازان ایرانی از تحصیل تا اشتغال

در کشور ما اولین جایگاه شغلی مورد نظر برای هر داروساز، تاسیس داروخانه است. بر اساس آخرین آمار هم اکنون در حدود ۱۰ هزار داروخانه خصوصی در کشور وجود دارد که البته با توجه به ابلاغ ضوابط جدید تاسیس داروخانه، پیش بینی می شود در حدود ۱۲۰۰ داروخانه جدید نیز در سطح کشور مجوز تاسیس دریافت خواهند کرد. همچنین هم اکنون حدود ۱۸ هزار داروساز و نزدیک به ۸۰ کارخانه داروسازی در کشور وجود دارد. با مقایسه نسبت تعداد داروسازان به داروخانه ها، در حدود شش هزار داروساز تا مدت مدیدی عملا امکان تاسیس داروخانه نخواهند داشت.

در کنار همه این مشکل‌ها، تاسیس و اداره داروخانه ها به دلیل بحران‌های اقتصادی، افزایش بی رویه تعداد داروخانه ها، پایین بودن سود دارو، وضع مالیات های سنگین، افزایش هزینه های جاری، نبود تعریف تعرفه مشاوره دارویی و ناکارآمدی بیمه‌ها در تامین به موقع مطالبات داروخانه‌ها، بیش از پیش با دشواری همراه است. البته کسانی که موفق به تاسیس داروخانه نشوند امکان استخدام در داروخانه و همکاری با موسس وجود دارد اما متاسفانه حقوق دریافتی این افراد متناسب با جایگاه داروساز نیست. در بیمارستان‌ها نیز با توجه به وجود ۱۲۰ هزار تخت بیمارستانی و به فرض عملی شدن استخدام یک داروساز به ازای هر پنجاه بیمار بستری تنها ۲۴۰۰ شغل جدید ایجاد خواهد شد. همچنین با وجود حدود ۸۰ کارخانه داروسازی و رویه فعلی تولید و تحقیق و توسعه، ظرفیت شغلی قابل توجهی برای داروسازان در این بخش متصور نیست.

به گفته سیدعلی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان، بکارگیری فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی در مراکز تولید داروی انسانی و دامی، مراکز رشد فناوری و شرکت‌های دانش بنیان از راه‌های ایجاد اشتغال برای این قشر است اما در کشور ما سرانه توزیع داروسازان در صنعت عادلانه نیست. به طوری که هم اکنون 80 درصد داروسازان شاغل در کشور در داروخانه ها فعالیت می کنند. این آمار در جهان به طور میانگین حدود ۵۴ درصد و در کشورهای پیشرفته ۳۰ درصد است.

تنها بخشی از خدمات داروسازان ملموس است

مژدهی آذر، پدر معنوی جامعه داروسازی، رییس پیشین انجمن داروسازان ایران نیز درباره مشکل های داروسازان در کشور گفت: هم اکنون با توجه به نبود رقابت و پژوهش در مراکز صنعتی و تولیدی، بیش از پانزده هزار داروساز در داروخانه ها مشغول به فعالیت هستند و معشیت خودشان را تامین می کنند بنابراین نیاز است که خدمات علمی این افراد لحاظ و ارزش گذاری شود. بسیاری از خدمات این افراد احساس نمی شود. هم اکنون دو نوع خدمات در داروخانه ها عرضه می شود. یک نوع از خدمات فی نفسه در ذات این کارها وجود دارد یعنی داروساز نسبت به نگهداری، شرایط نگهداری، نحوه چیدمان داروهای داروخانه و خیلی مسایلی دیگر مسوول است و مسوولیت مدنی دارد. این خدمات از نظر بیمار و مصرف کننده پنهان باقی مانده است. مثلا اگر دارویی بدون ارایه خدمات به بیمار تحویل داده شود و خدایی ناکرده عوارضی به همراه داشته باشد، داروساز مسوول این خدمات است. ارایه این خدمات اکنون برای مردم محسوس نیست. در حالی که این مساله در سایر حرف وجود ندارد و مسوولیت مدنی در قبال کارهایی که عرضه می کنند کمتر دیده می شود و خدماتی که ارایه می کنند کاملا برای مردم محسوس است.

بکارگیری فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی در مراکز تولید داروی انسانی و دامی، مراکز رشد فناوری و شرکت‌های دانش بنیان از راه‌های ایجاد اشتغال برای این قشر است اما در کشور ما سرانه توزیع داروسازان در صنعت عادلانه نیست. به طوری که هم اکنون 80 درصد داروسازان شاغل در کشور در داروخانه ها فعالیت می کنند. این آمار در جهان به طور میانگین حدود ۵۴ درصد و در کشورهای پیشرفته ۳۰ درصد است.

وی افزود: در حال حاضر یک سری از خدمات مانند توضیح های لازم داروسازان برای طریقه مصرف دارو، زمان و چگونگی مصرف آن برای مردم و مسوولان ملموس و قابل لمس است اما ارایه یک سری خدمات مانند عوارض احتمالی مصرف داروها و همچنین تداخل دارویی برای داروسازان هزینه بر است بنابراین در خواست ما این است که حرمت امامزاده را خود متولی اش نگه دارند. حرمت ما را خود مسوولان وزارت بهداشت و مسوولان مملکت در نظر بگیرند.

وی بیان کرد: اکنون سازمان های بیمه ای مطالبات داروخانه را حدود 7تا 8 ماه با تاخیر پرداخت می کنند. این نوع تعامل سازمان های بیمه گر با داروخانه می تواند به ارایه خدمات و ارکان سلامت لطمه بزند بنابراین توقع من از مسوولان دولتی این است که توجه زیادی به هویت وعزت داروسازانی که خدمات ارایه می کنند داشته باشند و معشیت همکاران فعال ما در صنایع و کارخانه ها و در بخش های پژوهشی و علمی را تامین بکنند. همچنین دولت باید توجه زیادی به اتحادیه صنفی، مجامع صنفی، سندیکاها و انجمن ها به خصوص انجمن داروسازان ایران که سابقه 100ساله دارد، داشته باشد. این انجمن از نظر تجارب صنفی بسیار ارزشمند است و می تواند مشاور خوبی برای سازمان غذا و دارو باشد.

مشکل هایی که گریبانگیر دانشجویان داروسازی است

در سال های اخیر محدودیت هایی که برای فارغ التحصیلان داروسازی در خصوص به دست آوردن امتیازهای لازم برای ایجاد داروخانه و کسب امتیازهای لازم موجب شده که دستیابی به این امتیازها برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان داروسازی به امری تقریبا غیرممکن بدل شود و از سوی دیگر فراهم نبودن امکان اشتغال در دیگر عرصه های شغلی دارو سازی در کشور نظیر بیمارستان ها و صنعت نیز این قشر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را دچار ناامیدی از یافتن شغل مناسب کرده و سرخوردگی فراوانی را بین دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های داروسازی ایجاد کرده است.

حسین دالوند، دبیر صنفی سمینار دانشجویان داروسازی کشور با بیان اینکه متاسفانه آیین نامه های تاسیس داروخانه در کشور شرایط انحصاری را برای ایجاد داروخانه ها ایجاد کرده‌اند، گفت: در این راستا شورای رقابت رایی صادر کرد که محدودیت تاسیس داروخانه و محدودیت فاصله و جمعیتی برداشته شود که متاسفانه با موضع‌گیری انجمن دارو سازان دیوان عدالت این موضوع را معلق کرد.

همچنین احسان کوشکی، دبیر سمینار دانشجویان داروسازی کشور در این رابطه اظهار کرد: هیچ چشم انداز روشنی در حال حاضر در بین دانشجویان داروسازی وجود ندارد چرا که تعداد داروخانه‌هایی که ممکن است نسبت به تعداد دانشجویان در حال تحصیل تاسیس شوند جوابگوی نیازهای اشتغال دانشجویان نیست. ضروری است که محدودیت های جمعیتی که برای دارو خانه ها اعمال می شود باید برداشته شود و دانشجوها بتوانند بعد از فارغ التحصیلی از مدرک خود استفاده کرده و داروخانه تاسیس کنند اما با مخالفت داروخانه داران بزرگ که این مساله را با منافع خود در تضاد می بینند خارج شدن دارو خانه ها از انحصار به امری دست نیافتنی تبدیل شده است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.

یک دیدگاه

  1. دارو و دارو سازی همیشه دغدغه بوده چه خوب اگر بیشتر بهش توجه بشه

  2. نمیگم مشکل نیست ولی میشه با پشتکار و یکم فضای مجازی مشکل و حل کرد من دکتر نیما ترابی گلسفید نخبه داروسازی متولد 1369 تحصیلات خود را در رشته داروسازی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران به پایان رساندم. درتمام سال های تحصیل در رشته داروسازی عمومی نفر اول و ممتاز کل کشور بودم وجز10 نفر دانشجوی نخبه و برتر جهان برگزیده شدم و تخصص خود رادررشته فارماسیوتیکس به پایان رساندم و رتبه اول داروسازی کشور در دوره عمومی و تخصصی را اخذ نمودم . بنده طراح فرمولاسیون داروی جدیدی به نام ریبونولوئید( برای بیماران سرطانی با خاصیت ضدریزش مو ناشی از شیمی درمانی )هستم واولین قرص سفیدکننده وروشن کننده پوست صورت و بدن در ایران حاوی گلوتاتیون و ویتامین سی ،سفیدکننده،روشن کننده و درخشان کننده پوست صورت وبدن،کلاژن سازوانتی اکسیدان بسیارقوی،جلوگیری از افتادگی ولیفتینگ قوی پوست،استحکام بخش ویکدست کننده پوست،افزاینده سلول سازی و متابولیسم سلولی،باتاثیرگذاری بسیاربالاوضدپیری پوست را در شرکت داروسازی فراز شیمی تولید نمودم و در پروژه بین المللی درمان بیماران نابارور از پسماند ماهی نیز شرکت نمودم . چندین مقاله تحقیقاتی بین المللی در زمینه سلول های بنیادی ، سرطان شناسی و پوست ومو منتشر نمودم و همینطور مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران و مولف کتاب های داروشناسی کاربردی ، طراحی و ساخت فرمولاسیون در داروسازی نوین پنج جلد میباشم و مفتخرم داروسازان موفقی را تقدیم جامعه داروسازی کشور نمودم همچنین عضو برجسته انجمن داروسازان ایران و عضو انجمن متخصصین علوم دارویی کشورمیباشم. همچنین موسس و مدیرعامل شرکت داروسازی فرازشیمی هستم که حیطه فعالیت ان در زمینه تولید ، واردات ، صادرات دارو میباشد تولیدات شرکت با برند دکتر نیما در بازارهای داخلی و خاورمیانه وفضای مجازی عرضه شده و با استقبال خوبی هم مواجه گشته است امیدوارم بتوانم با تبادل تجربیات فراز شیمی در عرصه تولید و صادرات دارو با شرکت های داروسازی در سال حمایت ازکالای ایرانی گامهای بلند تری در عرصه دارو و داروسازی بردارم با تشکر

    دکتر نیما ترابی گلسفید مدیر عامل و موسس شرکت تولید و واردات و صادرات فراز شیمی

    drnimatorabigolsefid@yahoo.com
    http://www.drnimatorabigolsefid.ir
    http://www.farazshimipharma.com

    تلگرام@pharmdnimatorabigolsefid
    اینستاگرام pharmd.nimatorabi_golsefid

  3. ازمون سراسری نزدیکه داشتم درباره رشته داروسازی تحقیق میکردم تو قسمت نظرات برخوردم به نظر دکتر نیما ترابی گلسفید کنجکاو شدم دربارش بیشتر بدونم وقتی تو اینترنت جستجو کردم هیچ سابقه ای از ایشون داخل سایتهای رسمی نبود به جز چند تا وبلاگ و سایت که خودشون ایجاد کردن مثل موارد زیر
    http://www.drnimatorabigolsefid.ir
    http://www.farazshimipharma.com
    http://www.droveici.blogfa.com
    http://www.pezeshkus.blogfa.com
    جالبه بدونید ایشون از سال 91 همیشه مقام اول داروسازی کل کشور بودن اونم با معدل بیست از همون موقع استاد دانشگاه البته داخل وبلاگ خودشون اصلا این شرکت داروسازی فراز شیمی کجاست چرا جایی ثبت نشده و ادرس شرکت معلوم نیست همایش داروسازی در آذر 96 در برج میلاد برگزار شد وقتی موضوع خنده دار میشه که ایشون یک روز قبل از همایش با کت و شلوار و کراوات میرن به سالن اجتماعات برج میلاد روبروی تابلوی و بروشورهای همایش می ایستند و از سالن خالی و میزو صندلی فیلم برداری میکنن و میزارن تو اینستاگرام میگن اومدم تو همایش داروسازی شرکت کنم اهداف همایش این بوده و اون بوده یکی از وبلاگ ها شون پزشکان بدون مرز هستش که فیک سایت اصلیه منتها تو بلاگفا الان یه ادامس از بیرون میخری ارم غذا و دارو پشتشه ولی داروهای این اقا که تو تلگرام و اینستا تبلیغ میشه فاقد این مجوزهاست بازم دستتون درد نکنه سرگرمی خوبی بودبه نظرم این اقا با نوشتن نظرات در سایتهای مختلف برای خودش دنبال وجهه میگرده لطفا قبل از تایید نظرات بررسی بیشتری بفرمایید با تشکر فراوان از مطالب ارزندتون درباره رشته داروسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا