نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اضافه وزن در جوانی خطر آلزایمر را افزایش می دهد

مطالعات جدیدی که توسط پژوهشگران در حوزه پزشکی کودکان انجام شده است ، نشان می دهد اضافه وزن و چاقی در دوران نوجوانی دارای ارتباط مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر در سنینی بالاتر است .

یافته های این پژوهش نشان می دهد داشتن اضافه وزن و چاقی در دوران نوجوانی می تواند عواقب بسیار ناگواری در پی داشته باشد . این موضوع می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش داده و موجب بالا رفتن شانس ابتلا به بیماری هائی مانند کبد چرب ، ضعف بینائی و آسیب های شبکیه و بیماری های قلبی شود . در نهایت این کیلوگرم های اضافه در سنین نوجوانی می توانند منجر به ضعف قدرت تشخیص و از دست دادن حافظه و بروز نشانه های آلزایمر در دوران کهولت شوند .

این پژوهش ها در موسسه پژوهشی و کلینیک  Roman clinic Ospedale Pediatrico Bambino Gesù پیگیری شده و بر اساس نتایج به دست آمده از آن مشخص شد که اضافه وزن در دوران نوجوانی سبب افزایش آمیلوئید بتا 42 پپتید  amyloid beta 42 peptide در بدن افراد می شود . لازم به توضیح است که آمینو اسید های  آمیلوئید بتا پپتید 36 تا 43 ، اصلی ترین ترکیب آمیلوئید پلاک هائی amyloid plaques هستند که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر مشاهده می شود .

پژوهشگران در این مطالعات به بررسی شرایط 440 نوجوان ، 101 کودک در سنین مابین 2 تا 6 سال و 339 کودک در سنین بالاتر پرداخته اند . لازم به توضیح است که در همه این گروه ها ، کودکان و نوجوان چاق و عادی وجود داشته و در همه موارد میزان آمیلوئید بتا 42 در کودکان و نوجوانان چاق بیشتر از سایر افراد دیده شده است . به گفته پزشکان ، این عامل علاوه بر تاثیراتی که در ابتلا به آلزایمر دارد ، موجب بروز عارضه مقاومت انسولینی در بدن شده و در نهایت می تواند به دیابت منجر شود .

با توجه به موارد فوق ، منطقی ترین راهکار برای حفظ سلامت کودکان و نوجوانان و پیشگیری از بروز این عوارض ، کنترل وزن و پیشگیری از بروز چاقی در آن ها است .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی پزشکی اطفال journal Pediatrics. منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل