ورود فرآورده‌های غذایی با برچسب تراریخته سر سفره مردم

مخالفان محصول های تراریخته معتقدند برای تولید یا مصرف آن حداقل در کشور آزمایش های لازم انجام نشده و نمی‌توان سفره مردم را با غذاهای شبهه دار پر کرد. از طرف دیگر موافقان تراریخته می‌گویند که منتقدان برای مخالفت خود هیچ گونه سند علمی ارایه نمی‌کنند و مخالفتشان مبنای مستدل ندارد.

دکتر محمد علی ملبوبی، معاون فناوری و عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، یکی از موافقان تولید این محصول ها در این خصوص گفته است: گیاهان تراریخته، گیاهانی هستند که ما به طور مهندسی شده به آنها ژن های مفید منتقل می کنیم؛ در این علم روش‌هایی برای شناسایی ژن مفید(ژن هایی که دارای صفات مورد نظر در بحث کشاورزی هستند) وجود دارد. ما این صفت های خوب و مد نظر کشاورزی را شناسایی و مهندسی شان می کنیم و بعد تصمیم می گیریم که این ژن‌ها در کدام بافت و چه میزانی بیان شوند تا کمترین تغییرها در گیاه به وجود بیاید، ضمن اینکه این صفت ها مقاوم به آفت هم باشند.

رییس پیشین انجمن بیو تکنولوژی افزوده است: ما اکنون نیاز به غذاهای سالم داریم. امنیت غذایی( شامل دو مقوله کفایت و سلامت)  برای ما یک اصل است. این مساله با استقلال کشورمان گره خورده است. قطعا ما اگر غذای کافی تولید نکنیم، استقلال مان در مذاکره های بین المللی زیر سوال می رود بنابراین ما باید گیاهانی داشته باشیم که محصول بیشتری می دهند و از سم کمتری استفاده می کنند.

وی بیان کرده است: طبق آمارهای جهانی هم اکنون میزان مصرف سموم به دلیل مصرف گیاهان تراریخته کاهش پیدا کرده است. ما اکنون گیاهان تراریخته مقاوم به آفت داریم که برای کشت و پرورش آنها دیگر از سم استفاده نمی کنیم. از سوی دیگر گیاهان مقاوم به علف کش هم داریم که مجبوریم از سم استفاده کنیم اما ما این موضوع را مهندسی می کنیم که از کدام سم استفاده کنیم تا کمترین خطر را ایجاد کند و مصرف سم شان کمتر باشد. متاسفانه اکنون امنیت غذایی ما در خطر است و ما در کفایت و سلامت غذایی مشکل داریم بنابراین ضرورت دارد کشور ما نیز به این مساله ورود پیدا کند.

در مقابل دکتر علی کرمی، استاد تمام بیوتکنولوژی پزشکی و مهندسی ژنتیک، به عنوان یکی از منتقدان محصول های تراریخته عنوان کرده است: طی ده سال گذشته محصول های تراریخته مختلف در سفره غذایی مردم وارد شده است بدون اینکه به مردم اطلاع داده شود و هیچ برچسبی بر محصول ها نبوده تا مردم مطلع و حق انتخاب داشته باشند و از همه دردناک‌تر مراجع نظارتی مثل مرکز غذا و داروی کشور فاقد آزمایشگاه و توانمندی آزمایش و تشخیص محصول های تراریخته بوده و در گمرک‌های ما که حجم عظیمی از محصول های تراریخته وارد می‌شود، آزمایشگاه تراریخته وجود ندارد و با بحث‌ها، مقاله‌ها، مصاحبه‌ها و نقدهای مطرح شده در یک سال گذشته توسط دانشمندان مستقل، اخیرا فعالیت‌هایی برای بررسی آزمایشگاهی و ایجاد آزمایشگاه آنالیز مقدماتی در گمرک ها شروع شده است(با ۲۰ سال تاخیر).

محصول های تراریخته برچسب گذاری می‌شوند

عاقبت در پی انتقادهای وارد شده بر این نوع محصول ها مبنی بر نداشتن هیچ برچسبی به روی این محصول ها جهت کسب آگاهی مردم، وحید مفید، سرپرست اداره کل امور فرآورده های غذایی و آشامیدنی طی بخشنامه ای به معاونین غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور خواستار اجرایی شدن مفاد دستورالعمل اجرایی حداقل ضوابط برچسب گذاری فرآورده های غذایی و آشامیدنی در خصوص محصول های تراریخته تولیدی و وارداتی شد.

در این دستور العمل آمده است، چنانچه برچسب گذاری دقیق مطابق این ضابطه روی محصول های تراریخته توسط وارد کنندگان و تولید کنندگان رعایت نشود مجوزهای بهداشتی آنها توسط سازمان غذا و دارو تعلیق خواهد شد و در اختیار مراجع قانونی قرار داده می شوند.

ادعاهایی که پایه علمی ندارند

اخیرا ادعاهایی کذب و غیر علمی برخی شبکه های مجازی درباره محصول های تراریخته، ضمن تشویش اذهان عمومی، باعث شده تا بار دیگر بحث سلامت محصول های کشاورزی تراریخته به میان بیاید.

دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت در این خصوص گفته است: تراریخته نوعی تکنولوژی و علم است و موافقان و مخالفانی دارد اما بحث ترایخته باید در محیط‌های علمی، کارشناسی و تخصصی مطرح شود. محصول های تراریخته ضررها و فایده ها دارد و باید مراقب باشیم در جایی که به ذخیره ژنتیکی کشور آسیب می‌زند ورود پیدا نکرده و از آن دوری کنیم و در مواردی که بشر راهی ندارد، از آن استفاده کنیم.

وی بیان کرده است: محصول های تراریخته توسط آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد بررسی می‌شود اما اصل محصول های تراریخته چیزی نیست که یک وزیر مانند وزیر جهاد کشاورزی یا بهداشت یا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد آن اظهار نظر کنند بلکه تراریخته یک بحث علمی است و باید اجازه دهیم این موضوع ها در محیط‌های علمی، کارشناسی و تخصصی بررسی شود.

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری نیز در خصوص اخباری که مبنی بر دم درآوردن انسان ها بر اثر مصرف محصول های تراریخته منتشر شده، گفته است: پدیده دم درآوردن و شیوع بیماری های مختلف ناشی از مصرف محصول های تراریخته دروغ است و نباید به اینها اعتنا کرد چون قوت و پایه علمی ندارند. دروغ  به راحتی قابل انتشار است و هیچ فرد عاقلی به دروغ واکنش نشان نمی دهد.

وی همچنین درباره خبری مبنی بر شیوع انواع بیماری ها مانند سرطان و بیماری های گوارشی و کبدی که  با محصول های تراریخته در افراد ایجاد می شود، افزوده است: این موضوع هم مانند موضوع قبلی در فضای علمی نبوده که بخواهیم در خصوص آن بحث کنیم.هر موضوع مورد بحثی باید یک قوت علمی داشته باشد تا پتانسیل بحث در آن به وجود بیاید؛ مطرح کردن چنین مباحثی شاید یک موضوع رقابتی باشد که ورود دانشمندان به این عرصه صلاح نیست.