نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وضعیت بحرانی آی‌سی‌یو های ایران در برابر میکروب‌های مقاوم

اما مطالعه های زیادی نشان داده اند که مصرف بی رویه و خودسرانه این دسته از داروها می تواند همراه با عوارض باشد و میکروب ها با ایجاد ژن مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها، این مقاومت را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند. به طوری که دیگر  تجویز آنتی بیوتیک در مقادیر بالا نیز اثر بخش نباشد و عفونت پایدار باقی بماند.

دکتر بیژن صدری زاده، ریيس انجمن علمی بهداشت ايران و مشاور رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور در امور بهداشتی و بین المللی در این خصوص گفت: بیماری های عفونی و واگیر دار به ترتیب آبله، طاعون، تیفوس، وبا، تب زرد و تب راجعه که معروف به بیماری های قرنطینه ای هستند، طی سال ها عامل مرگ و میر زیادی از جامعه بشری به حساب می آیند. این بیماری ها پیش از پیدایش واکسن و آنتی بیوتیک ها تا اواسط قرن 20 تلفات جانی بسیار زیادی ایجاد می کردند. اولین دستاوردی که واکسن ها داشتند ریشه کنی آبله بود(بزرگترین دستاورد جهانی).

متخصص بیماری های عفونی، پزشک و کارشناس معتمد ایران و سازمان بهداشت جهانی افزود: با پیدایش آنتی بیوتیک ها و واکسن ها، بهبود شرایط زندگی، بهبود وضع بهداشت محیط، تامین آب آشامیدنی سالم، دفع بهداشتی فضولات و برنامه های موفق مبارزه با حشره ها، بسیاری از بیماری‌های عفونی و واگیر دار راه درمان موثری پیدا کرده‌اند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران اظهار داشت: متاسفانه امروزه به علت مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها اغلب عوامل بیماری زا درمقابل آنتی بیوتیک ها مقاومت پیدا کرده اند و اگر اقدام های جدی در کشور ها از نظر اطلاع رسانی  و کاهش و متوقف ساختن مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها صورت نگیرد، احتمال بازگشت دوباره دنیا به زمانی که آنتی بیوتیک ها وجود نداشت، هست یعنی پس از گذشت یک قرن به علت کوتاهی بشر، منجر به شکست این دستاورد عجیب و شگفت انگیز خواهیم شد.

گسترش بیماری‌های میکروبی در آی سی یو ها

دكتر مینو محرز، رییس مركز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز در این خصوص گفت: ایران از نظر مبارزه با  میکروب های مقاوم در وضعیت بحرانی قرار دارد و این شرایط به جایی رسیده که هم اکنون این مساله تبدیل به نگرانی جدی در بخش های I.C.U بیمارستان های کشور شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به هشدار های مداوم سازمان بهداشت جهانی در مورد خطر گسترش میکروب‌های مقاوم به آنتی بیوتیک در دنیا، افزود: هم اکنون همه کشورها متعهد به اجرای برنامه ها و قوانین کنترل مقاومت میکروبی شده‌اند اما متاسفانه در این زمینه کشورمان در مقایسه با سایر کشور ها اصلا شرایط مطلوبی ندارد.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران اظهار داشت: جای خالی برای انجام اقدام های صحیح در زمینه کنترل مصرف آنتی بیوتیک‌ها موجب افزایش چشمگیر آمار مقاومت میکروبی در ایران شده است که در این بین نیز تجویز بی حساب و کتاب این گروه های دارویی توسط برخی همکاران پزشک، بیش از بیش به وضعیت پیش آمده دامن می زند.

محرز همچنین با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت عمومی توسط پرسنل بیمارستانی گفت: این اقدام ها به نوبه خود تا حد قابل ملاحظه ای از بروز بیماری های میکروبی در کادر درمانی و انتشار آن پیشگیری کرده و همین جریان به خودی خود می‌تواند در کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها، نقش به سزایی ایفا کند.

افزایش خطر مرگ و میر با مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها

دکتر داوود یادگاری نیا، استاد تمام و رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی وگرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این خصوص گفت: یک مشکل جدی که اکنون در ایران و سایر کشورها با آن مواجه هستیم، مقاومت های آنتی بیوتیکی نسبت به میکروب های متعدد است. گاهی متاسفانه به دلیل تجویز آنتی بیوتیک توسط  خود بیمار و اطرافیان و در اختیار قرار دادن آنتی بیوتیک توسط برخی داروخانه ها بدون تجویز و نسخه پزشک، مصرف بی رویه  آنتی بیوتیک ها در بیمارستان ها به بیماران و همچنین  تزریق آن به حیوان ها و پرندگان طیور در کشور، همگی باعث شده‌اند بخشی از میکروب هایی که قبلا نسبت به این آنتی بیوتیک ها حساس بودند، مقاوم شوند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی افزود: طبیعتا مقاوم شدن نسبت به این میکروب ها می تواند برای خود پیامدهایی داشته باشد. مثلا اگر بیماری بستری باشد، طول بستری اش در بیمارستان افزایش پیدا کند. از سوی دیگر خطر مرگ و میر بیماری نیز می‌تواند بیشتر و هزینه های تحمیل شده به بیمار و کشور بسیار زیادتر شود. متاسفانه امروزه میکروب های متعدد از جمله میکروب سل، نسبت به برخی آنتی بیوتیک های رایج مقاوم شده اند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل