نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

"الگوریتم محاسباتی درمان سرطان پستان" رونمایی شد

نیره‌السادات مصطفوی کارشناس ارشد فیزیک پزشکی و طراح "الگوریتم محاسباتی درمان سرطان پستان" در گفت‌و‌گو با ایسنا، گفت: از بین رفتن بافت تومورال در پرتودرمانی امری بسیار مهم است و از همه مهم‌تر اینکه بافت اطراف تومور نیز نباید آسیب ببیند.

وی اظهار کرد: در بسیاری از مراکز درمانی سیستم‌های طراحی درمان وجود دارد اما این کار به صورتی دستی انجام می‌شود و به دلیل اینکه در این روش مدت زمان محاسبه عموما طولانی است، ایده طراحی الگوریتم محاسباتی درمان سرطان پستان به ذهنم رسید.

مصطفوی ادامه داد: محاسبه دستی در این نوع سرطان 20 تا 30 دقیقه به طول می‌انجامید که بسیار طولانی است ولی با طراحی این الگوریتم، زمان انجام محاسبات به کمتر از یک دقیقه رسیده است. از همه مهمتر اینکه در زمان محاسبه دستی، یک سری از فاکتورها را رند می‌کردیم، اما این کد قادر است تقریب را هم در محاسبات لحاظ کند.

وی خاطرنشان کرد: این الگوریتم قابل اجرا برای انواع سرطان‌هاست و در تمام مراکز درمانی قابل استفاده است. الگوریتم محاسباتی درمان سرطان پستان، تست و اعتبارسنجی شده و در حال حاضر در مرکز درمانی آموزشی آیت‌الله خوانساری اراک استفاده می‌شود.

وی کاهش خطای محاسبات، دقت بالا و پذیرش بیماران بیشتر در کمتر از یک دقیقه را از مزیت‌های "الگوریتم محاسباتی درمان سرطان پستان" عنوان کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل