دارپا به دنبال کاهش سرعت فرایند زیستی بدن انسان

یکی از مشکلات اصلی سربازهایی که در جنگ مجروح می‌شوند، عدم امکان رسیدگی فوری پزشکی است. مدت‌زمانی که از وقوع جراحت تا رسیدگی پزشکی طول می‌کشد را زمان طلایی می‌نامند و این زمان هرچقدر کمتر باشد، امکان زنده ماندن فرد بیشتر خواهد بود.

با این شرایط در طول چند دهه اخیر، همواره تمرکز بر روی ارائه سریع‌تر خدمات پزشکی به افراد حادثه‌دیده در میدان جنگ بود ولی دارپا به‌تازگی یک طرح جدید را با رویکردی متفاوت آغاز کرده است. این طرح، هدفی ساده دارد: امکان نجات جان افراد حادثه‌دیده. بااین‌وجود دیگر تمرکز بر روی ارسال سریع‌تر پزشک نیست بلکه به‌جای آن دارپا به دنبال افزایش مدت‌زمان طلایی اشاره‌شده برای دریافت خدمات پزشکی است.

روش مدنظر دارپا این است که بتوانند فرایند زیستی بدن را کند کنند تا فعالیت بخش‌های آسیب‌دیده به حداقل رسیده و درنتیجه زمان بیشتری برای ارائه خدمات پزشکی فراهم شود. این پروژه که بایوستاتیس نام گرفته است، در حقیقت یک طرح پنج‌ساله است. در نخستین فاز این پروژه، متخصصان دارپا بر روی کاهش فرایند کارکرد هر یک از سلول‌ها تمرکز کرده‌اند. بااین‌وجود هدف نهایی این است که این فرایند در تمامی اکوسیستم بدن فرد حادثه‌دیده اعمال شده و با کاهش تمامی فرایند کاری بدن با یک نرخ یکسان، بتوان مدت‌زمانی که او می‌تواند پیش از رسیدن پزشکان دوام بیاورد را افزایش داد.

بااین‌حال این پروژه تنها برای سربازان مفید نخواهد بود بلکه همه مردم جهان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. دلیل این امر نیز این است که این طرح می‌تواند موجب شود که بیماران مختلفی که به دلایلی مانند تصادف، حادثه‌های خانگی و غیره نیز آسیب‌دیده‌اند، فرصت بیشتری برای بقا داشته باشند.

به‌این‌ترتیب می‌توان انتظار داشت که در آینده آمپول‌هایی طراحی شود که با تزریق آن‌ها به فرد حادثه‌دیده، زمان بیشتری برای رسیدن تیم پزشکی فراهم کرد. بااین‌وجود این پروژه در مراحل نخست خود قرار دارد و هنوز مشخص نیست که چه زمانی شاهد عملیاتی شدن آن خواهیم بود.

منبع: futurism

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا