افزایش جمعیت شیر آسیایی هند

به گفته استاندار این ایالت با سرشماری 523 شیر در زیستگاه گیر و مقایسه این تعداد با جمعیت سرشماری شده سال 2010 در همین مکان که آخرین زیستگاه این گونه است محققان متوجه رشد 27 درصدی جمعیت این حیوان رو به انقراض شدند.

سرشماری اخیر در ابتدای همین ماه طی 5 روز و در مساحتی به اندازه 20000 کیلومتر مربع  در جنگل ها و مراتع این منطقه انجام شد که طی آن 109 شیر نر و 201 شیر ماده به همراه 213 توله شیر در این زیستگاه سرشماری شدند.

در شمارش این حیوان رو به انقراض از مشاهدات میدانی , عکس های موجود از منطقه و GPS برای دنبال کردن و ثبت آن ها جهت جلوگیری از شمارش مجدد هر کدام استفاده شد , طی این 5 روز حدود 2500 نفر از متخصصان دانشگاه های برتر هند نیز شرکت نمودند. گفتنی است سرشماری های پیشین که در سال های 2010 و 2005 انجام شده بود به ترتیب وجود  411 و 359 شیر آسیایی در این منطقه را نشان می داد.

دیاوا شارما مدیر سازمان WWF هند با وجود ابراز رضایت از نتایج سرشماری گفت در صورت شکل گرفتن جمعیت های بزرگتر , به علت تضاد زندگی این حیوانات با انسان ها و سخت بودن مدیریت این نواحی به علت بزرگ بودن کنترل جمعیت بالا  با سختی هایی همراه خواهد بود. افزایش جمعیت این گونه نادر خبر خوبی است اما جمعیت بزرگتر در این منطقه وسیع , مدیریت و ایجاد تعامل مناسب با سایر حیوانات و انسان های اطراف را کمی سخت می کند.

استانداری گجارات در حال مذاکره با دادگاه عالی در مورد جا به جایی زیستگاه این شیر ها به مکانی در نزدیکی زیستگاه فعلی جهت حفاظت بهتر از آن ها در صورت بروز هر گونه بیماری است. این گونه از شیر ها مشابه گونه ای هستند که در آفریقا سکونت دارند و از جاذبه های اصلی جذب گردشگر به این منطقه به شمار می روند.

کشور هند همواره به علت داشتن گونه های متنوع حیوانات در معرض انقراض مورد توجه سازمان های بین المللی قرار داشته , گفتنی است محافظت و رسیدگی های انجام شده توسط این کشور باعث افزایش 30 درصدی تعداد پلنگ ها که جمعیتشان از سال 2010 تا کنون به 2226 عدد رسیده موجب تشویق و ستایش مسئولان و محیط بانان این کشور از سوی جوامع بین المللی شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا