نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خانه‌هایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند

تأمین نیروی برق شهری معمولاً از طریق نیروگاه‌های مختلف آبی یا اتمی صورت می‌گیرد که هر یک به‌نوبه خود دارای تأثیراتی مخرب بر محیط‌زیست هستند و نیروگاه‌های بادی نیز اگرچه به محیط‌زیست آسیب نمی‌رسانند ولی به دلیل فراهم نبودن شرایط استفاده از آن‌ها در بسیاری از نقاط دنیا کاربری چندانی نداشته و در این میان تنها استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند گزینه‌ای همیشگی و در دسترس برای عموم مردم باشد.

مهم‌ترین مشکل پیش روی مردم برای استفاده از انرژی خورشیدی، گران بودن تجهیزات و ادوات اولیه است که باید برای این منظور هزینه کنند. این هزینه اولیه بسیار بالا سبب شده بسیاری از مردم کماکان درصدد تهیه برق مصرفی خود از طریق شبکه‌های برق شهری باشند.

متأسفانه مهم‌ترین مشکل پیش روی مردم برای استفاده از انرژی خورشیدی، گران بودن تجهیزات و ادوات اولیه است که باید برای این منظور هزینه کنند. این هزینه اولیه بسیار بالا سبب شده بسیاری از مردم کماکان درصدد تهیه برق مصرفی خود از طریق شبکه‌های برق شهری باشند. اگرچه هنوز دولت‌های مختلف در سراسر جهان سیاست‌های منسجم تشویق‌کننده‌ای برای حمایت از مصرف‌کنندگان نیروی برق خورشیدی اتخاذ نکرده‌اند ولی رویکرد مثبت مردم در بسیاری از مناطق جهان ازجمله ایالات‌متحده آمریکا، استرالیا و نیوزلند و برخی کشورهای اتحادیه اروپا سبب فعالیت شرکت‌های اقتصادی و لیزینگ این قطعات شده است که به مشتریان امکان خرید این محصولات را به‌صورت اقساطی می‌دهد. در این گزارش به بررسی برخی خانه‌های مدرن می‌پردازیم که تمامی انرژی الکتریکی موردنیاز خود را از طریق انرژی خورشیدی به دست می‌آورند. این خانه‌ها به‌تمامی تجهیزات مدرن و امروزی مجهز بوده و هیچ تفاوتی با سایر خانه‌هایی که از برق شهری استفاده می‌کنند نداشته و محدودیتی در استفاده از وسایل پرمصرفی مانند دستگاه‌های تهویه مطبوع نیز در آن‌ها وجود ندارد.

  1. بولدر کلورادو (Boulder, Colorado): خانه موسوم به لاین پوینت (Lion Point) دارای ۶ اتاق‌خواب بوده و علاوه برداشتن پوشش سبز بام، صفحات جذب انرژی خورشیدی نیز در آن به‌کاررفته است. این خانه دارای دیوارهای شیشه‌ای از کف تا سقف و بالکن‌های متعددی است. در این خانه از جدیدترین فناوری‌های هوشمند بهره برده شده است. خانه لاین پوینت دارای ۱۵ جریب مساحت بوده و یک میهمان‌خانه دو اتاق‌خوابه نیز در آن طراحی‌شده است. قیمت این خانه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار است.
  2. کایلوآ کونا – هاوایی (Kailua-Kona, Hawaii): در این خانه که در جزیره‌ای بزرگ واقع‌شده است، ۲۸ صفحه بزرگ خورشیدی تعبیه‌شده که انرژی موردنیاز این خانه سه اتاق‌خواب را تأمین می‌کنند. این خانه دارای چشم‌اندازی منحصربه‌فرد به اقیانوس آرام بوده و دارای تجهیزات برنزی، کابینت‌های شیشه‌ای و اتاق‌خوابی خاص با منظره رو به غروب آفتاب است. برای خرید این خانه باید حدود ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار هزینه کرد.
  3. دنیسون- تگزاس (Denison, Texas): سومین خانه تمام خورشیدی این فهرست در سال ۱۹۸۴ میلادی ساخته‌شده و ۲۸۲ مترمربع مساحت دارد. در این خانه سه اتاق‌خواب با نمای سنگ گرانیت، ۸۰ صفحه خورشیدی طراحی‌شده‌اند که سیستم حرارت مرکزی، تصفیه آب و سایر نیازهای الکتریکی خانه را تأمین می‌کنند. این خانه با کف سنگی، طراحی نمای خارجی بسیار زیبا و آشپزخانه‌ای مجهز، در کنار یک چشمه آب کوچک قرار داشته و هزینه خرید آن نیز سه میلیون دلار است.
  4. کچوم – ایداهو (Ketchum, Idaho): این خانه جدید سه اتاق‌خواب در سال ۲۰۱۵ میلادی ساخته‌شده و صفحات خورشیدی در پشت‌بام آن نصب‌شده‌اند. این خانه دارای آشپزخانه‌ای بسیار مدرن، چند شومینه و اتاق‌های بزرگ است. پنجره‌های بزرگ این خانه به کوهستان بالد (Bald Mountain) بازشده و قیمت آن نیز دو میلیون و سیصد هزار دلار است.
  5. وست اورنج – نیوجرسی (West Orange, New Jersey): این خانه پنج اتاق‌خواب در نزدیکی نیویورک قرار داشته و در سال ۱۹۵۶ میلادی ساخته‌شده و به‌تازگی به‌طور کامل بازسازی و مجهز به صفحات خورشیدی شده است. این خانه دارای طبقه‌های تابشی گرم، بام مرتفع با پنجره‌های تعبیه‌شده در سقف، یک آشپزخانه اروپایی، دو شومینه، یک مجموعه استثنایی با یک حمام بخار و یک اتاق پذیرایی و یک سالن ورزش مجهز است. یک پاسیو، زمین‌بازی، استخر و جکوزی از دیگر امکانات این خانه یک میلیون و چهارصد و نود و شش هزار دلاری به شمار می‌روند.
  6. پاتاگونیا – آریزونا (Patagonia, Arizona): این خانه ۱۸۶ هزار مترمربعی در محدوده‌ای بکر و به‌دوراز سیستم برق‌کشی قرار داشته و آب آن نیز از طریق چاهی در داخل مجموعه تأمین می‌شود که انرژی پمپ آن از طریق توربین بادی و صفحات خورشیدی به دست می‌آید. این خانه دارای طراحی خاص معماری با قوس‌های هلالی و خاص بوده و پنجره‌های آن با شیشه‌های رنگی تزئین شده‌اند. این دارای چشم‌اندازی به کوهستان سرخ (Red Mountain) بوده و قیمت آن نیز ۳۵۹ هزار دلار است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: theweek

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل