سلفی، محرک اصلی جراحی بینی

امروزه گرفتن عکس‌های سلفی به یک امر بدیهی در میان بسیاری از افراد بدل شده است. ممکن است هر یک از ما در طول روز به‌صورت متوسط چند عکس سلفی بگیریم ولی به‌تازگی دانشمندان به جنبه منفی مخفی در این پدیده اجتماعی پرداخته‌اند. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، عکس‌های سلفی به‌واسطه فاصله کم عدسی با کاربر و عریض بودن عدسی، موجب ایجاد تغییر در ساختار صورت فرد (در عکس ثبت‌شده) می‌شوند.

این امر موجب می‌شود که افرادی که عکس‌های سلفی می‌گیرند احساس کنند که بینی بزرگی دارند. چنین موضوعی موجب شده است تا حجم بسیاری بالایی از جراحی‌های بینی در جهان صورت بگیرد. این تحقیقات که تحت عنوان مقاله‌ای با نام «کج‌ومعوج دیده شدن بینی در عکس‌های فاصله نزدیک: اثر سلفی» منتشر شده است، این موضوع را از نظر علمی اثبات کرده است.

بوریس پاشکور به‌عنوان یکی از افراد فعال در این پروژه در این باره می‌گوید: «افراد جوان هر روز چندین سلفی از خودشان می‌گیرند و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند که این عکس‌ها معرف ظاهرشان هستند و این امر اثری روانی بر روی آن‌ها دارد. با این حال باید یادآور شوم که این افراد باید بدانند که در زمانی که به عکس سلفی نگاه می‌کنند، درست شبیه چیزی هستند که در یک آینه منحنی از خودشان می‌بینند.»

این تحقیقات نشان داده است که در سال 2017 میلادی، 55 درصد از جراحی‌های زیبایی مربوط به بینی در آمریکا باهدف بهبود چهره فرد در عکس‌های سلفی انجام‌شده‌اند. حال با توجه به نتایج تحقیقات مرکز JAMA می‌توان گفت که رسیدگی به این امر، یک مورد فیزیکی و شخصی نیست بلکه باید به آن در بعد اجتماعی رسیدگی کرد.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا