دنیا به فیزیک ایران توجه می کند

سیناپرس: دکتر رضا منصوری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به جایگاه علوم پایه در کشور، گفت: اگر دقت کنید که در 30 سال اخیر چه اتفاقی در ایران افتاده و آن را با 30 یا 60 سال قبل از انقلاب مقایسه کنید، خواهید دید یکی از زمینه هایی که رشد نسبتا قابل توجهی در ایران داشته است، علوم پایه و از جمله فیزیک بوده است.فیزیک ایران قبل از انقلاب هیچ نمودی در دنیا نداشت. الان اینگونه نیست و دنیا به فیزیک ایران توجه می کند. بنابراین اتفاقی در این 30 سال در کشور افتاده است.

منصوری در واکنش به اظهار نظرهایی که بی رغبتی دانش آموزان نسبت به انتخاب رشته های علوم پایه برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها را حاصل کم توجهی به این رشته ها در کشور بیان می کنند، خاطرنشان کرد: من این حرف را قبول ندارم! همیشه به طور سنتی در طول 70 – 80 سالی که دانشگاه در ایران تاسیس شده، رغبت به رشته های مهندسی و پزشکی بیشتر بوده است. دلیل آن هم این است که با تاسیس دانشگاه، این تصور وجود داشت که کشور به رشته های پزشکی و مهندسی نیاز فوری دارد، بنابراین این رشته ها می توانند کشور را توسعه دهند. از طرفی بیشتر بودجه هم به این سمت سرازیر می شد. این نگاه باعث شد که اغلب جوانان به سمت این رشته ها بروند و کسی متوجه نبود که مهندسی و پزشکی تا حدی می توانند نیازهای کشور را مرتفع کنند اما بعد از مدتی درجا خواهند زد و این رشته ها متکی به ریشه ای هستند که آن ریشه، علوم پایه است.

استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، افزود: رشته های علوم زیستی از قبیل گیاه شناسی، جانورشناسی، انسان شناسی و… از جمله مهم ترین شاخه های علوم پایه هستند و نقش مهمی در توسعه کشور دارند اما ما کاملا نسبت به آن بی توجه هستیم و روزی بالاخره به اهمیت آن پی خواهیم برد. بنابراین من این را خیلی مشکل نمی دانم که جوانان به سمت علوم پایه نمی روند. اتفاقا می آیند. در طول سال های بعد از انقلاب از سال 58 به بعد که من شاهد بودم، استعدادهای بسیاری را دیدم که به سمت علوم پایه آمدند و هنوز هم می آیند. البته کم و زیاد شده است مثلا اوایل دهه هفتاد رغبت خیلی زیادی به علوم پایه وجود داشت اما دهه 80 و 90 یک مقدار کم شده است.

وی در پایان اظهار داشت: ما هنوز نمی توانیم همین نیازی که وجود دارد را کاملا برآورده کنیم یعنی اگر به فرض 30 تا 40 درصد کسانی که برای تحصیل، رشته های علوم پایه را انتخاب می کنند، با رغبت به این سمت می آیند و قطعا می توانند رشد خوبی داشته باشند، از این 30 – 40 درصد شاید توان و امکان توسعه یک چهارم را داشته باشیم. بنابراین به اندازه کافی رغبت نسبت به علوم پایه در کشور وجود دارد و امیدواریم که در آینده بیشتر از این هم باشد.   

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا