بازتاب شرایط اجتماعی در طنین صدا

پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود دریافتند، معمولاً افراد هنگام صحبت کردن با فردی که موقعیت اجتماعی بالاتری دارد، از تن صدای بلندتری استفاده می‌کنند. به اعتقاد این محققان زمانی که افراد احساس کمبود شخصیت کنند یا خود را ازنظر اجتماعی پایین‌تر ببینند، صدای این افراد به سمت بالا حرکت می‌کند و درواقع تن صدایشان بالا می‌رود. قابل‌توجه است، زمانی که افراد احساس غرور کرده و ازنظر اجتماعی از سطح بالایی برخوردار هستند، صدای آن‌ها تمایل به کمرنگ شدن و پایین آمدن دارد و می‌توان گفت از تن صدای پایین استفاده می‌کنند.  

سیگنال‌ها و ادراکات وضعیت اجتماعی انسان تقریباً بر کلیه تعاملات وی نسبت به ویژگی‌های ریخت‌شناسی همانند شکل چهره، وضعیت بدن، استفاده از زبانی خاص یا عبارت و صداهایی متفاوت، تأثیر می‌گذارد. درواقع این سیگنال‌ها یا اثرات آن‌ها هستند که به ما کمک می‌کنند تا بخش مهمی از رفتار انسان را درک کنیم.

دکتر ویکتوریا میلووا (Viktoria Mileva) از محققان گروه پژوهشی فوق‌الذکر در رابطه با این موضوع چنین توضیح داد: «یک ‌صدای عمیق و مردانه، غالباً در مردان دیده می‌شود درحالی‌که باید فکر کرد صدای بلند صدایی است که باید استفاده شود. این مسئله ممکن است نشانه‌ای از تسلیم و فروتنی به شنونده باشد که درواقع عامل تهدیدکننده‌ای وجود نداشته و این نشانه برای جلوگیری از رویارویی‌های احتمالی به کار گرفته می‌شود. لازم به ذکر است، شاید این تغییرات آگاهانه یا ناآگاهانه صورت گیرد اما می‌توان گفت ویژگی‌های صوتی یک‌ راه مهم برای برقراری ارتباط با وضعیت اجتماعی افراد است.»

او در ادامه توضیحاتش اعلام کرد:« ما در بررسی‌های خود دریافتیم هم مردان و هم زنان در پاسخ به افرادی که از سطح اجتماعی بالایی برخوردار هستند، تن صدای خود را تغییر می‌دهند.»

محققان در بررسی‌های خود مصاحبه‌ای ساختگی را برنامه‌ریزی کردند که در آن با افراد مختلف مصاحبه شد. نتایج نشان می‌دهند، افرادی که خود را در وضعیت اجتماعی بالاتری نسبت به فرد مصاحبه‌کننده ببینند، تمایلی به تغییر صدای خود نداشته و با تن صدایی معمولی به سؤالات پاسخ می‌دهند.

دکتر میلووا درنهایت اظهار داشت: « سیگنال‌ها و ادراکات وضعیت اجتماعی انسان تقریباً بر کلیه تعاملات وی نسبت به ویژگی‌های ریخت‌شناسی همانند شکل چهره، وضعیت بدن، استفاده از زبانی خاص یا عبارت و صداهایی متفاوت، تأثیر می‌گذارد. درواقع این سیگنال‌ها یا اثرات آن‌ها هستند که به ما کمک می‌کنند تا بخش مهمی از رفتار انسان را درک کنیم.»

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: spring

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا