طراحی جی پی اس بومی توسط محققان کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از جام جم آنلاین، احیا یاوری، مجری طرح «سامانه موقعیت یاب زمین پایه» و برگزیده سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی، در گفتگو با مهر گفت: موقعیت یابی، ناوبری و زمان سنجی از نیازهای دیرین بشری و یکی از ارکان جوامع اطلاعاتی آینده به شمار می رود.

وی افزود: برای پاسخگویی به این نیاز سامانه های مختلفی از جمله سامانه های زمین پایه مانند «OMEGA و Loran-c» و سامانه های فضا پایه نظیر «GOLANS، GPS، IRNSS Beidou» توسعه داده شده است.

یاوری با بیان اینکه سامانه موقعیت یابی Loran-c و نسخه بهبود یافته آن امروزه به عنوان یک سامانه محلی در بسیاری از کشورهای جهان تعبیه شده و به کاربران محلی خدمات ارائه می کند، گفت: طرح ما به عنوان بومی سازی فناوری و ایجاد یک سامانه موقعیت یابی، ناوبری و زمان سنجی ملی برای ایران تدوین شده است. این طرح تمامی فناوری های لازم از جمله فرستنده، گیرنده، سامانه های کنترل، شبیه سازی و طراحی را دارد.

وی با بیان اینکه این طرح برای اولین بار در ایران انجام شده است، عنوان کرد: از نتایج این طرح می توان به ساخت یک فرستنده رادیویی با دو نوع فناوری، سوئیچینگ پانزده کیلوواتی و یک مگاواتی، شبیه ساز سیگنال eLoran اشاره کرد.

این محقق افزود: همچنین طراحی نیم موج با ماژول پایه چهارصد آمپری قابل موازی سازی برای ساخت فرستنده تا چهار مگاوات، پژوهش و ساخت گیرنده و آنتن های گیرنده و … از جمله نتایج این طرح به شمار می روند.

وی با تاکید بر اینکه این طرح می تواند جایگزین مناسبی برای «جی پی اس» شود، افزود: بدین واسطه می توانیم به «جی پی اس» وابسته نباشیم و خدمات اصلی کشور را با سیستم بومی ارائه کنیم.

یاوری گفت: فرستنده این سامانه ای که طراحی کرده ایم بر خلاف مکان یاب های فعلی در فضا نیست و روی زمین قرار می گیرد.

مجری طرح با اشاره به مزیت سامانه موقعیت یاب زمین پایه افزود: این سامانه مقاوم در برابر اختلالات و شرایط جوی است و در هر شرایطی سرویس مطمئنی ارائه می کند.

وی خاطر نشان کرد: «جی پی اس» های فعلی که به عنوان سامانه موقعیت یابی کنونی به کار می روند آسیب پذیر هستند و در شرایط آب و هوایی ممکن است نتوانیم از آنها سرویس بگیریم.

یاوری با بیان اینکه مردم و بخش های مختلفی همچون مخابرات، نیرو، راه و ترابری، نظامی و … مخاطبان این طرح هستند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر این فناوری تکمیل شده و در صدد هستیم آن را در چند نقطه از کشور نصب کنیم.

طرح سامانه موقعیت یاب زمین پایه موفق به کسب رتبه اول پژوهش های کاربردی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی شد. سازمان مجری این طرح دانشگاه صنعتی مالک اشتر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا