برخی ازمدیران علم مخصوص مدیریت را ندارند
![](https://sinapress.ir/wp-content/uploads/2022/09/1519719136299015216.jpg)
به گزارش سیناپرس ،علی کاوه روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:کاربردی کردن علم با ایجاد هنرستان های قوی میسر است؛ ما مانند آلمان یا اتریش هنرستان های قوی نداریم در حالیکه کاربردی کردن علم در صورت داشتن چنین مراکزی میسر است.
استاد دانشگاه علمی کاربردی اظهار کرد: تربیت مهندسانی که به طور مستقیم وارد صنعت شوند از اهمیت زیادی برخوردار است که انجام آن نیازمند داشتن زیرساخت هایی مانند هنرستان های قوی و مجهز است.
وی با تاکید بر اینکه باید هنرستان های جدی داشته باشیم تا علم کاربردی تر شود گفت:در کشور ما دانش آموزانی که زیاد موفق نیستند به هنرستان می روند در حالیکه در دنیا اینطور نیست بعضا دانش آموزان خیلی موفق به هنرستان می روند و رشد می کنند.
چهره ماندگارمهندسی عمران ادامه داد:هنرستان های ما امکانات آزمایشگاهی وکارگاهی مناسبی ندارند چون تجهیز آنها نیازمند اعتبار است و به علت گران بودن تجهیزات و محدودیت مالی برای سامان دادن وضعیت تلاش چندانی نکرده ایم.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم اظهارکرد: در کشورافراد نسبت به اینکه در چه دانشگاهی درس می خواندند و یا در چه سطحی کار می کنند سنجیده می شوند؛ از این رو هنرستان ها برای استادان جاذبه زیادی نداشته و نتوانستیم از استادان قوی در هنرستان ها بهره بگیریم.
وی تاکید کرد: بنابراین باید تا حدی فرهنگ خود را درست کنیم و به افرادی که می توانند مستقیم در صنعت کارایی جدی داشته باشند بها دهیم تا بیشتر جذب شوند، همچنین باید دانشگاه ها را کاربردی کنیم.
استاد دانشگاه علمی و کاربردی گفت: چون نتوانستیم رسالت هنرستان را در کشور به خوبی جا بیندازیم از این رو در تربیت دانشجویان به اصطلاح آچار به دست هم موفق نبودیم.
وی با بیان اینکه باید بر روی کاربردی تر شدن علم در کشور بیشتر تلاش کنیم افزود: البته علم در برخی رشته ها در کشور کاربردی است مانند رشته صنعت که استادان این رشته به طور جدی در صنعت نیز حضور دارند اما باید این موضوع در رشته های دیگر نیز تسری یابد، در این زمینه در کشور تا حدودی کوتاهی شده است در نتیجه علم آنطور که باید کاربردی نشد، البته دیر نشده و برای جبران آن باید تلاش کنیم.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم اظهار کرد: البته در این میان صنعت هم مقداری کم لطف بوده است، به عنوان مثال صنایع بزرگ و توانمند می توانستند در این زمینه سرمایه گذاری کنند تا مهندسانی آچار به دست تربیت شوند اما این اتفاق نیفتاد.
وی در پاسخ به نقش دانشگاه ها در برطرف کردن مشکلاتی مانند آلودگی هوا گفت: دانشگاه ها در این زمینه راه حل های خود را ارائه می کنند اما در موضوعی مانند آلودگی هوا عوامل مختلفی دخیل است که رفع آنها نیازمند داشتن زیرساخت های منسجم شهری است در حالیکه در کلانشهرهای ما از جمله تهران چنین انسجامی دیده نمی شود.
وی تاکید کرد: در حالی که می توان با همساز بودن به تدریج ضوابط و قوانینی تدوین کرد که مانع آلودگی بیشتر شد، البته در این میان نقش سرمایه گذاری بسیار پررنگ است.
کاوه گفت: یکی از راه حل های مقابله با آلودگی هوا، خروج خودروهای فرسوده است اما این کار به سرمایه گذاری نیاز دارد، اگر امکانات و اعتبارات درست اختصاص یابد بسیاری از کارها هماهنگ می شود اما آن مدیریت جامع نگری که می تواند این کارها را جمع کند دیده نمی شود.
استاد دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد: البته متخصصان زیادی در بخش های مختلف مشغول فعالیت هستند اما در کنار هم قرار ندارند از این رو عملکردشان مطلوب نیست.