توانایی شگفت انگیز خرس ها در حل مساله

سیناپرس: دانشمندان دانشگاه ایالتی واشنگتن برای سنجش میزان توانایی خرس در حل مساله، یک پیراشکی را از نخی آویزان کردند. این پیراشکی در نقطه ای قرار داشت که دست خرس حتی در صورت ایستادن بر روی دو پای خود نیز به آن نمی رسید. از میان هشت خرسی که در معرض این پیراشکی قرار گرفته بودند، شش تا از آنها جعبه پلاستیکی و یا چوبی نزدیک خود را به زیر پیراشکی آورده و سپس روی آن می رفتند و پیراشکی را از نخ می کندند.

 

این شیوه استفاده از ابزار برای رسیدن به هدف مورد نظر با اینکه بسیار ساده می نماید، اما نشانی از وجود مهارت های تفکر خلاق و حل مساله در میان خرسها است.

 

البته پیش از آغاز این آزمایش، دانشمندان کوشیدند به خرس یاد بدهند که میتواند با ایستادن بر روی یک کنده درخت، پیراشکی آویزان از روی نخ را بخورد. از آنجا که انواع شیرینی، جایی در تغذیه معمول خرسها ندارد، دانشمندان به این ترتیب به این جانور یاد داند که نوعی ارتباط ذهنی بین ایستادن بر روی یک کنده درخت و پاداش یعنی همان شیرینی بیابد.   

در گام بعدی، دانشمندان دیگر پیراشکی را بر بالای کنده درخت قرار ندادند و آن را در جایی دیگر که از قد خرس بلندتر بود گذاشتند. در این مطالعه 5 خرس قهوه ای نر و 3 خرس قهوه ای ماده مورد مطالعه قرار گرفتند. 6 خرس توانستند جعبه ای را درست در زیر پیراشکی قرار دهند، اما 2 خرسی که موفق به این کار نشدند، جعبه را در نقطه ای نامناسب قرار دادند.

جالب اینجا بود که خرسها خیلی سریع این کار را انجام داند و این نشان می دهد که شاید بتوان خرسها را همردیف میمونها و شامپانزه ها که توانایی بهتری در حل مساله نسبت به سایر حیوانات دارند قرار داد.

همچنین مشخص شد خرس هایی که در حیات وحش بزرگ شده بودند نمی توانستند ارتباطی ذهنی بین حرکت شی و دستیابی به پیراشکی بیابند. با این حال هنوز دلیل این تفاوت میان این دو گروه از خرس های پرورش یافته در حیات وحش و در اسارت مشخص نیست.

گونه های مختلفی از حیوانات، از اشیاء مختلف برای دستیابی به اهداف خود که معمولاً غذا و بازی است استفاده می کنند. دلفین ها، پرندگان، ماهی ها و انواع اورانگوتان و شامپانزده همگی از ابزارهای مختلف بهره می برند.

 

livescience  :منبع

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا