ایجاد چهارکرسی جدید یونسکو در ایران

 دکتر محمدرضا سعید آبادی  در گفت و گو با ایرنا افزود:کرسی حوزه سلول های بنیادی و علم ترمیمی در پژوهشگاه رویان، کرسی توسعه و سلامت اجتماعی ، کرسی علوم پایه، سلامت و محور تغذیه انسانی و کرسی طب سنتی چهار کرسی یونسکو هستند که به زودی ایجاد خواهند شد.وی بیان کرد: در حال حاضر 15 کرسی دانشگاهی یونسکو در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران راه اندازی شده است.

سعید آبادی در زمینه کرسی دانشگاهی یونسکو اظهارکرد: کرسی دانشگاهی برای مباحث مهمی که یونسکو در حوزه های مختلف دارد و می تواند در دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دنبال کند ایجاد می شود.

وی در زمینه روند ایجاد کرسی دانشگاهی یونسکو در دانشگاه ها ادامه داد: این کرسی ها با طی مراحل خود شامل ارایه و تایید پروپوزال و سپس مطرح شدن و تایید در یونسکو در دانشگاه ها ایجاد می شود.

سعید آبادی بیان کرد: کرسی یونسکو یعنی اینکه با نام یونسکو امکان آموزش، تحقیق و پژوهش، انتشار و برگزاری کارگاه ،همایش و هر کار علمی درحوزه ای که کرسی ایجاد شده است.
وی در زمینه جایگاه کرسی یونسکو افزود: کرسی های ایجاد شده نه تنها در دانشگاه مربوطه بلکه با دانشگاه های دیگر کشورهای منطقه و جهان نیز می تواند ارتباط برقرار کرده و فعالیت داشته باشد.سعید آبادی یادآور شد:کرسی های یونسکو با تایید صلاحیت صاحبان کرسی توسط یونسکو در پاریس اعطاء می شود.
وی درخصوص جایگاه علمی ایران در سطح بین الملل گفت:اکنون دو زن ایرانی به دلیل صلاحیت علمی عضو دو کمیته بین المللی یونسکو هستند.وی افزود:دکتر نسرین معظمی به مدت سه سال در کمیته بین المللی علوم پایه یونسکو و دکتر اعظم ایرجی زاد در کمیته بین المللی اخلاق در علم و فناوری از دانشگاه صنعتی شریف عضو این دو کمیته هستند.

کرسی یونسکو می تواند به عنوان واحد جدید آموزشی یا پژوهشی در یک دانشگاه یا نهاد تحقیقاتی در حوزه آموزش عالی برای دوره ای سه ساله تشکیل شود.این واحد باید دارای سرپرست و مدیر علمی برجسته در آن حوزه تخصصی، تعدادی پژوهشگر و اعضای هیات علمی متخصص و دانشجو و محقق باشد که به انجام تحقیقات در سطوح عالی آموزشی و پژوهشی بر اساس زمینه فعالیت کرسی بپردازند.
 همچنین کرسی یونسکو می تواند در یک گروه آموزشی دانشگاهی از طریق تقویت برنامه های آموزشی- پژوهشی موجود در یک حوزه خاص تشکیل شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا