توسعه سبز اجبار است، نه انتخاب

محیط‌زیست کشور بر لبه تیغ

در نوزدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و دستیابی به هوای پاک در کلانشهرهای کشور را مستلزم سبز شدن صنعت خودرو و سوخت دانست. او اظهار امیدواری کرد که صنعت و محیط‌زیست کشور به‌گونه‌ای به تعامل برسند که ناچار به تعطیلی هیچ صنعتی به دلیل ایجاد آلایندگی نباشیم.

کلانتری وضعیت محیط‌زیست کشور را حرکت بر لبه تیغ توصیف کرد و گفت: «در پنج ماه اخیر مجبور شدیم به دلیل بروز آلودگی هوا بیش از ۱۰ روز مدارس تهران و برخی کلانشهرها را تعطیل کنیم. علاوه بر آن بر اساس آمارهای موجود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هر ساله بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند.»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور همچنین به وضعیت نامناسب بارندگی در سالی که گذشت اشاره کرد و یادآور شد که شرایط بارش امسال بدترین شرایط در 50 سال گذشته به حساب می‌آید.

محدود کردن کشاورزی در راستای مدیریت بحران آب

به گفته عیسی کلانتری، در بهار سال آینده، ۷۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت جهت مدیریت بحران آب در کشور کاسته می‌شود. اجرای این برنامه مازاد بر وضع قوانینی (ازجمله ممنوعیت توسعه فضای سبز در شهرها) در جهت کاهش مصرف آب در حوزه صنعت و کشاورزی برای مقابله با کم‌بارشی امسال خواهد بود.

معضل گردوغبار خوزستان پابرجاست

معاون رئیس‌جمهور در سخنان امروز خود به بحران گردو غبار مناطقی از کشور مانند خوزستان اشاره کرد و گفت: «هموطنان خوزستانی ما در برخی مواقع چندین روز به دلیل گرد و غبار با منشأ داخلی از خانه بیرون نمی‌آیند و این در حالی است که هنوز گرد و غبار با منشأ خارجی نصیب ما نشده و پیش‌بینی می‌شود از نیمه دوم فروردین‌ماه، طوفان های گرد و غبار با منشاء خارجی نیز شروع شود.»

مردم به کمک محیط‌زیست بیایند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر وضعیت بیمار و نامناسب محیط‌زیست کشور از مردم خواست تا دولت و سازمان محیط‌زیست را در احیابخشی شرایط موجود تنها نگذارند و برای بهبود وضعیت محیط‌زیست کشور تلاش کنند. کلانتری تحقق اهداف دولت دوازدهم را بدون همراهی و کمک مردم غیرممکن دانست و بر حضور آن‌ها در صحنه تاکید کرد.

منابع متحرک عامل اصلی آلودگی هوا هستند

طبق اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، در شرایط کنونی صنایع خودرو، پتروشیمی و نفت، مهم‌ترین بخش آلایندگی کشور را تشکیل می‌دهند و برآوردها حاکی از آن است که 80 درصد منشا آلایندگی کلانشهرهای کشور را منابع متحرک تشکیل می‌دهند. کلانتری اظهار امیدواری کرد که تا پایان دولت دوازدهم در حوزه صنایع خودرو، پتروشیمی و نفت نیز صنعت سبز داشته باشیم، چراکه تنها از این طریق می‌توانیم به هوای پاک در کلانشهرهایمان دست پیدا کنیم.

توسعه سبز، اجبار است نه انتخاب

در مراسم نوزدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز همچنین محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایراد سخنرانی پرداخت. او گفت: «حرکت در مسیر توسعه سبز انتخاب نیست، بلکه اجبار است و به همین دلیل سند استراتژی توسعه صنعتی کشور بر پایه آمایش سرزمین و ملاحظات زیست‌محیطی تا پایان سال تدوین می‌شود.»

او با تاکید بر ضرروت توسعه صنعتی بر مبنای علم و منطق، توضیح داد: «در سال‌های 1380 و 1381، سند استراتژی توسعه صنعتی کشور تدوین شد اما این سند در دولت بعد با بهانه این‌که سندی فانتزی است، کنار گذاشته شد.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به شاخص‌های تعریف‌شده از سوی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) اشاره کرد و گفت: «توسعه صنعتی سازگار با محیط‌زیست، مکان‌یابی مناسب برای صنایع، قوانین ناظر بر بازیافت و شیوه‌های کاهش مصرف آب و انرژی در محیط‌‌های کسب و کار صنعتی از مهم‌ترین توصیه‌ها در این زمینه است تا به مشکلات محیط‌زیستی بعدی مبتلا نشویم.»

باید از راه اشتباهات گذشته برگردیم

شریعتمداری در ادامه سخنان خود به اشتباهاتی که در ادوار گذشته مرتکب شده‌ایم اشاره کرد و گفت که این اشتباهات عامل بروز بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی امروز ما در برخی از مناطق کشور است و چاره‌ای نداریم جز این‌که از راه این اشتباهات برگردیم و توسعه صنعت را بر پایه عقل و منطق و ملاحظات آمایش سرزمینی و زیست‌محیطی دنبال کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در همین راستا و به عنوان نمونه به بی‌توجهی در انتقال تاسیسات آب‌بر در مناطق خشک و انتقال فعالیت‌ها در مکان‌ها با محدودیت‌های تامین برق و گاز اشاره کرد و توضیح داد که به دلیل همین اشتباهات است که در حال حاضر مجبوریم حجم قابل توجهی آب با حجم (دبی) بالا را از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق مرکزی کشور برای توسعه صنایع فولادی منتقل کنیم.

شریعتمداری در ادامه به راهکارهایی مانند کاهش شدت انرژی در فعالیت‌های صنعتی، کاهش استفاده از منابع طبیعی در این فعالیت‌ها، کاهش آلایندگی‌ها بر پایه استفاده از فناوری‌های نوین، هوشمندسازی تولید و توزیع در کشور و به‌کارگیری اینترنت اشیاء اشاره کرد که باید در دستور کار توسعه صنعتی کشور قرار گیرد.

طبق اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت، امروز مصرف سرانه انرژی کشور دو برابر متوسط جهانی و معادل بیش از سه تن نفت خام است. همچنین، سرانه بالای انتشار دی اکسید کربن به میزان ۶۶ درصد بالاتر از میانگین جهانی است. علاوه بر آن، تا سال 1392، انرژی‌بری صنایع کشور افزایش یافته و در زمینه ایجاد ارزش افزوده صنعتی عقب افتاده‌ایم که البته از آغاز به کار دولت یازدهم تلاش کردیم با این روند مقابله کنیم و خوشبختانه امروز دستاوردهای خوبی در این زمینه داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین حرکت در مسیر توسعه سبز را یک اجبار توصیف کرد و نه یک انتخاب، چراکه جهان هر روز در حال فاصله گرفتن از اقتصاد کربن‌محور است.

این مقام مسئول به مواد 2، 38، 44 و 46 برنامه ششم توسعه اشاره کرد آن‌ها را برنامه‌هایی برای مقابله با آلودگی هوای کلانشهرها و انرژی‌بری صنایع دانست.

او همچنین از برنامه نوسازی ناوگان تاکسیرانی و تعویض بیش از ۷۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سال گذشته یاد کرد و گفت: «این تعداد به ۱۷۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت و در کنار آن، در زمینه انتقال بار و مسافر از جاده به ریل نیز گام ‌های خوبی برداشته شده است. همچنین با تزریق ۱۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور، نوسازی ۲۰۲ هزار دستگاه کشنده سنگین و نیمه‌سنگین فرسوده مطابق با استانداردهای روز جهان در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت درحالی‌که تا سال 92، 40 درصد از خودروهای تولیدی کشور از استاندارد یورو4 برخوردار بوده‌اند، این میزان هم‌اکنون به ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. همچنین استاندارد یورو ۵ خودرو نیز در کشور آغاز شده که از ۲ هزار و ۲۸۲ دستگاه خودرو در سال ۹۲ به ۱۹ هزار و ۱۲۰ دستگاه افزایش یافته است.

در حوزه محیط‌زیست خطا کرده‌ایم

در مراسم همایش ملی صنعت و خدمات سبز، کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست، ضمن اشاره به فجایع زیست‌محیطی رخ‌داده گفت: «آن‌چه که باید تغییر کنند تا محیط‌زیست سالم و احیا شود، تفکر است و اگر تفکر و آموزش اصلاح نشود محیط‌زیست سالم نخواهد شد.»

او افزود: «متاسفانه تغییر تفکر به سختی شکل می‌پذیرد و آن‌چه مسلم است این اصلاح باید در سطوح پایین و در مدارس انجام شود که نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگی است.»

مدنی ضمن ابراز تاسف از وضعیت هوای استان خوزستان گفت: «وجود این پدیده‌ها چون گرد و غبار به ما یادآوری می‌کند که تالاب‌ها نیز حق حیات دارند و ما باید تلاش کنیم که حق‌آبه زیستی خوزستان را تامین کنیم و به آن برگردانیم تا وضعیت بهبود پیدا کند.»

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: «در بیرون از این سالن هیچ چیزی وجود ندارد که بگوییم ما محیط‌زیست سالمی داریم. همه اسناد طبیعی موجود گواه دارند که ما در حوزه حفاظت از محیط‌زیست خطا کرده‌ایم. ما باید اشتباهات خود را جبران کنیم. دادن آدرس غلط و مسیر اشتباه و گم کردن مسیر نمی‌تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند، باید به بخش پژوهش هم توجه شود و برای حل مسائل بر اساس مستندات صحبت کنیم و تلاش کنیم تا مسائل به درستی پیگیری شود.»

تقدیر و معرفی برگزیدگان

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم نوزدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز اعلام کرد که ۳۱۲ واحد صنعتی و خدماتی برای این جایزه ملی در دو بخش صنعت و خدمات شرکت کرده‌اند.

به گفته تجریشی، در ارزیابی انجام گرفته در تاریخ 15 بهمن‌ماه در بخش صنعت ،تقاضاها در هشت گروه صنعتی دسته‌بندی شده و در هر گروه شاخص‌هایی مد نظر گرفته شده که مهم‌ترینش این بود که جزو واحدهای آلاینده نباشند، افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش آلاینده‌ها را در دستور کار داشته باشند، دفتر مستقر HSE و پایش مستقیم و آنلاین آلاینده‌ها را هم داشته باشند. در بخش گروه‌های خدماتی نیز، نحوه کنترل آلاینده‌ها، فاضلاب و به‌کارگیری موارد محیط‌زیستی در خدماتشان مورد توجه ما بود.

به این ترتیب 4 واحد برگزیده صنعت سبز و 4 واحد برگزیده بخش خدمات با امتیاز بین 90 تا 100 مشخص شده‌اند که امروز مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین در این همایش، ۶۷ واحد صنعتی سبز و ۲۲ واحد خدماتی سبز انتخاب و معرفی شدند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا