نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فناوری های نرم جزو اهداف اصلی کشور قرار می گیرد

 امروز صبح در راستای سلسله نشست‌های علمی و تخصصی در حوزه تجاری‌سازی فناوری، اشتغال و كارآفرینی دانشجویان و دانش‌آموختگان، جلسه‌ای با عنوان «برنامه‌های حمایتی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز از كسب و كارهای حوزه فناوری‌های نرم و شركت‌های خلاق» در سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان برگزار شد.

سید محمد حسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز در این نشست گفت: در سند نقشه جامع علمی کشور اولویت های مهمی در حوزه های مختلف فناورانه، علوم انسانی، هنر و …تعریف شده است. مهمترین اولویت این سند حوزه فناورانه است که برای این حوزه هشت اولویت در حوزه های نانو، سلول های بنیادی، ICT،هوافضا، بیوتکنولوژی، سلول شناختی و فناوری های نرم و فرهنگی ذکر شده است.

وی افزود: من طی چهار سال گذشته با تعاملی که با شورای عالی انقلاب فرهنگی برقرار کردم به این نتیجه رسیدم که متاسفانه هم اکنون تعریف جامع و مورد وفاقی در حوزه نرم حتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی (که خود تدوینگر این سند است) وجود ندارد. همچنین در دیگر ستادهای مستقر در معاونت علمی ریاست جمهوری نیز تعریف مشخصی وجود ندارد از اینرو ما برنامه ای تحت عنوان سیاست گذاری و تنظیم گری در این ستاد پایه ریزی کردیم تا مسوولان ذی ربط از جمله مسوولان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای امنیت ملی با فناوری فرهنگی آشنایی پیدا کنند.

وی افزود: فناوری های نرم و فرهنگی در واقع همان فناوری هایی هستند که در حوزه صنعت فرهنگی یا صنایع خلاق مورد استفاده قرار می گیرند یعنی اگر ما فرض کنیم حوزه فرهنگ، اقتصاد و فناوری با یکدیگر فصل مشترک دارند. آن فصل مشترک را تحت عنوان صنعت فرهنگی در نظر می گیریم. به عبارت دیگر صنعتی که برون داد و محصول تولیدی اش به معنای عام فرهنگی است که از خلال یک محصول فناورانه بیرون آمده است و باید اقتصادی هم باشد.

به گفته وی، در واقع مد نظر ما صنایع فرهنگی و خلاق به معنی عام آن یعنی محتوای دیجیتالی، انتشار دیجیتالی و فضاهای فناوری های اجتماعی است. فناوری های اطلاعات و ارتباطات هم بخشی از حوزه خلاق تعریف می شوند.

سجادی نیری اظهار داشت: صنعت فرهنگی نیز به عنوان یک صنعت نیاز به فناوری دارد. این فناوری فرهنگی زیر شاخه حوزه فناوری های نرم است. هم اکنون فناوری های سخت از جنس توانمندی هایی هستند که به واسطه تغییر در طبیعت ارایه می شوند مثلا در حوزه نانو در مقیاس نانو تغییری در ماده ایجاد و یک خاصیت جدیدی از آن استخراج می کنیم. در حوزه بیوتکنولوژی، مبتنی بر موجودهای زنده، دارویی را تولید می کنیم. در حوزه علوم شناختی نیز بر فرض فردی دچار نقص عضو است. ما با ارسال سیگنال الکتریکی به مغز می توانیم آن عضو را فعال کنیم. در واقع این تغییرها در طبیعت ایجاد شده اند اما در حوزه فناوری های نرم، تغییر در روح و رفتار فرد به وجود می آید. محل تغییر و تاثیر این فناوری ها ی نرم خود انسان هستند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز گفت: ما سال 1397 تلاش داریم تا فناوری های نرم را به عنوان هدف مهم کشور قرار دهیم که ورای قدرت و توان نرم است. همان گونه که دستیابی به فناوری های انرژی هسته ای و هوا فضا اقتدار یک کشور را فراهم می کنند، فناوری های نرم نیز زمینه ساز اقتدار هستند.

وی بیان کرد: ما در ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز طی دو سال اخیر تلاش کردیم، همان طور که ماموریت معاونت علمی ریاست جمهوری ایجاد شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنها بوده، در حوزه فناوری های نرم و فرهنگی  نیز شرکت دانش بنیان ایجاد و از آنها حمایت کنیم اما متاسفانه تا حد مطلوب نتوانستیم موفق باشیم زیرا قانون تدوین شده حمایت از شرکت دانش بنیان رویکردش بنگاه ها و شرکت هایی است که در حوزه هایتک فناوری سخت مشغول به فعالیت هستند. فناوری های نرم به نحو خوبی مورد حمایت این قانون قرار نمی گیرند.

وی گفت: دستاورد ما در طی این سال های این بود که توانستیم حوزه بازی های ویدیویی، انیمیشن و خدمات تجاری سازی مانند شتاب دهنده ها را در قالب حمایت از شرکت های دانش بنیان مورد حمایت قرار دهیم. هم اکنون با تعامل با نهادی دیگر معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه ای تحت عنوان حمایت از شرکت های خلاق طراحی شده است. محل شمول این قانون، دو گروه شرکت های فعال صنعت فرهنگی و شرکت های تحت الگوی نوین کسب و کار هستند.

وی افزود: قانون حمایت از شرکت های خلاق،  یک قانون برنامه محور برای حمایت از استارت آپ، شرکت های فعال صنعت فرهنگی و شرکت های فعال در حوزه های نوآوری اجتماعی، مشاغل خانگی و روستایی است.

وی به برنامه های حمایت این ستاد از شرکت های فعال اشاره کرد و گفت: در وهله نخست ما بنا داریم به جای کارگزاری ها از یک سری مجموعه های سرمایه گذار اجتماعی، شتاب دهنده ها، سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)، برگزار کننده های جشنواره ها، فن بازار ملی و صندوق ها برای معرفی شرکت های خلاق و فعال استفاده کنیم.

سجادی نیری ادامه داد:همچنین ما به دنبال حمایت مقطعی و کوتاه مدت مانند ارایه وام به شرکت ها و استارت آپ ها نیستیم. تجربه نشان داده است، ارایه وام به شرکت های نو پا نه تنها مشکل آنها را برطرف نمی کند بلکه آنها را نیز مقروض تر می‌کند. یکی از عامل موفقیت وجود سرمایه‌گذاری خطرپذیر فهمیده با شامه خوب کسب و کار است. این سرمایه گذارها می توانند استارت آپ ها را قوی تر کنند.

وی در پایان گفت: ما قصد داریم موانع این شرکت ها را بر طرف و فرایند سربازی استارت آپ های خلاق و استقرار آنها در محل های مسکونی را فعال کنیم. همچنین با حمایت ها لازم برای توسعه بازار، زمینه لازم برای حضورشان در نمایشگاه های خارجی را فراهم کنیم و قانون معافیت مالیاتی نیز برای آنها محقق بشود. همچنین در تلاشیم این برنامه خلاق را ملی کنیم.

افتتاح نخستین پارک علوم و فناوری های نرم در صنایع فرهنگی

دکتر محمدصادق بیجندی، رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی نیز ضمن ابزار امیدواری از نتیجه مثبت این نشست در فرایند ایجاد اشتغال پایدار، فراگیر و دانش بنیان گفت: ما اکنون 503 شرکت را مدیریت و راهبردی می کنیم که از این تعداد 101 شرکت دانش بنیان است. همچنین ما پایلوت مرکز نوآوری و شکوفایی را ایجاد کرده ایم. انشاالله با همیاری وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری اولین پارک ملی در حوزه علوم و فناوری های نرم در صنایع فرهنگی نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

گفتنی است در پایان این نشست نیز تفاهم نامه ای بین سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان و ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص بحث تبدیل شرکت های خلاق و ارزیابی امضا شد.

گزارش از: فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل