محیط زیست در هفته ای که گذشت

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،محیط زیست مقوله ای که امروزه به مبحثی اصلی در میان دولتمردان تبدیل شده است، همواره با چالش هایی مواجه است که گذر از آنها نیازمند برنامه ریزی، همدلی و مشارکت تمام دستگاهها و مردم است.
در هفته ای که گذشت موضوع گرد و غبار در اهواز دوباره اوج گرفت و با عبور از حد مجاز مشکلاتی را برای اهالی آن منطقه ایجاد کرد که بنا به اعلام شهریار عسکری مدیر مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، میزان گرد و غبار در اهواز به 60 برابر حد مجاز رسید.
به گفته وی غلظت غبار در ماهشهر یک هزار و 122، آبادان 117، امیدیه 288، اندیمشک 112، بندر امام خمینی(ره) 113، حمیدیه 330، سوسنگرد200، شادگان 125، شوش 114، هندیجان 103، بهبهان 133 میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده است.
شاخص حد مجاز میزان ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم بر متر مکعب است.
همچنین علی ملاشاهی رئیس گروه هشدار و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفته بود وزش توفان میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهر زاهدان مرکز استان را به 90 برابر حد مجاز و 30 برابر حالت بحرانی رسانده است.
در این راستا نشست ویژه رسیدگی به گرد و غبار خوزستان با حضور رئیس مجلس، وزرای نیرو و جهاد کشاورزی، روسای سازمان های برنامه و بودجه و حفاظت محیط زیست و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شد و در آن بر تامین حقابه تالاب ها برای مرطوب سازی بستر این حوضه های آبی با هدف کاهش گرد و غبار تاکید شد.
با عبور از مقوله گرد و غبار مبحث دیگری که در این هفته مطرح شد ؛ کاهش ذخیره آبی سدهای کشور است که بنا بر اعلام وزارت نیرو از میان 177 سد بزرگ در 6 حوضه آبریز اصلی کشور، 95 سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زاینده‌ رود، ساوه و ملاصدرا کمتر از 40 درصد ظرفیت خود، آب ذخیره شده دارند.
همچنین بررسی اعداد و ارقام حکایت از کاهش چهار درصدی حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت مدت مشابه سال گذشته دارد.
لایروبی تالاب لپو در شرق استان مازندران یکی از اقدامات محیط زیستی بود که در راستای جان بخشیدن به این حوضه آبی انجام شد، در واقع اجرای مرحله اول طرح لایروبی این تالاب واقع در دهستان زاغمرز در شهرستان بهشهر که تابستان امسال به دلیل کاهش بارندگی خشک شد، جان دوباره به این تالاب داد.
برای اجرای فاز اول طرح لایروبی تالاب لپو که روز شنبه به بهره برداری رسید 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.
بنابر آمار هواشناسی مازندران میزان بارندگی در استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش حدود 53 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت 30 ساله هم 38 درصد کاهش یافت.
در نیمه نخست سال جاری در مازندران 146 میلی متر بارندگی ثبت شد، در حالی که میزان بارندگی نیمه نخست سال 95 در مازندران 302 میلی متر بود.
کاهش وسعت وضعیت دریاچه ارومیه موضوع دیگری بود که مورد توجه قرار گرفت، فرهاد سرخوش رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفته بود؛ وسعت دریاچه ارومیه به یکهزار و 856 کیلومتر مربع رسیده که نسبت به 24 بهمن سال گذشته 256 کیلومتر مربع کاهش یافته است.
به گفته وی خشکسالی و عوامل مختلف همچون مصرف بی رویه آب سبب شده است تا وسعت این دریاچه نسبت به 15 سال گذشته بیش از 2 هزار و 670 کیلومتر مربع کاهش یابد.
موضوع آب مقوله مهمی دیگری است که امروزه بیش از پیش مورد توجه مسوولان و دست اندرکاران امر قرار گرفته است و بر این اساس همواره شاهد اظهار نظرهای متفاوتی برای گذر از این وضعیت از سوی افراد مختلف و گاها کارشناس هستیم که در این راستا داود پرهیزگار رییس سازمان هواشناسی در نشست دفتر مجمع ملی IPCC (هیات بین دولتی تغییر اقلیم) با واکنش نشان دادن به برخی از این اظهار نظرها اعلام کرد درباره حوزه آب حرف های غیر علمی زده می شود که در واقع نشانی غلط دادن است.
وی تاکید کرد: زنگ خطر تاثیرات تغییر اقلیم به صدا درآمده و ما در حد توان خود در این باره صحبت کرده ایم اما همچنان شاهد هستیم که حرف های غیر اقلیمی در این زمینه مطرح می شود که باروری ابرها برای حل مشکب کم آب یکی از این حرف ها است.
در این بخش به مبحث آلودگی هوا در کلانشهرها می پردازیم که کم اهمیت تر از مقوله آب نیست، عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مردم کلان شهرهای کشور 90 روز از سال را در هوای سمی و آلوده تنفس می کنند، سهم خودروهای غیر استاندارد را در بروز این معضل بسیار بالا دانست.
وی با بیان اینکه حال محیط زیست کشور مناسب نیست، گفت: در حال حاضر تغییرات اقلیمی، خشکسالی و تبعات آن گریبانگیر محیط زیست کشور شده است. امسال حدود 13 روز دانش آموزان از رفتن به مدرسه به دلیل آلودگی بازماندند، این در حالی است که بیشتر این آلودگی ناشی از خودروهای آلاینده غیراستاندارد بوده است.
وی با بیان این که محیط زیست کشور ما از چند جنبه مورد تهدید واقع شده است، گفت: در زلزله کرمانشاه 700 نفر کشته شدند اما از سوی دیگر براساس اعلام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، حدود 20 هزار نفر براثر آلودگی های ناشی از گازهای خودرو در سال جان خود را از دست داده اند.
خبر مرگ استاد کاووس سید امامی یکی از موضوعاتی است که اذهان را در عرصه محیط زیست به خود مشغول کرد، سید امامی استاد دانشگاه امام صادق 19 بهمن ماه در زندان اوین درگذشت.
همچنین دستگیری کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست خبر دیگری در عرصه محیط زیست بود که عیسی کلانتری رییس این سازمان گفته بود کاوه مدنی معاون این سازمان بازداشت نشده است و وزارت اطلاعات و ما پیگیر بازداشت فعالان محیط زیست هستیم.
خبر مشاهده آنفولوآنزای فوق حاد پرندگان به دریاچه چیتگر تهران نیز مساله دیگری است که محیط زیست کشور را درگیر کرده بود اما بنا بر گفته اصغر برائی نژاد مدیرکل دامپزشکی استان تهران؛ پس از مشاهده و تایید یک مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)، قرنطینه و ضد عفونی محل انجام شد که پس از آن طی یک ماه گذشته دیگر هیچ موردی تاکنون گزارش نشده است.
به گفته وی حدود چهار هفته پیش لاشه یک قطعه پرنده مهاجر از نوع کاکایی در دریاچه شهدای خلیج فارس (غرب تهران) از سوی اداره محیط زیست تهران گزارش شد که بعد از آزمایش مشخص شد، علت آن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است اما در یک ماه اخیر ،‌مورد دیگری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش این استان شناسایی نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا