مغزهای استرالیا هم فرار میکنند

علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات STEM))، مهارت های آینده هستند. حوزه های STEM نه تنها برای آگاهی عمومی ضروری هستند، بلکه برای تغییر اجتناب ناپذیر از مسیر تکیه بر منابع به سمت اقتصاد مبتنی بر ایده ها، کشفیات و فناوری های جدید حیاتی محسوب می شوند.

سازمان نوآوری و علوم استرالیا(ISA)  چندی قبل، طرح استراتژیک و بلندمدتی را با هدف تحریک و نیروی تازه بخشیدن به نظام علمی و نوآوری ملی منتشر کرد.

این طرح که استرالیا 2030: موفقیت از طریق نوآوریAustralia 2030: Prosperity through Innovation) ) نام دارد، حاوی 30 توصیه در موضوعات مختلف است از جمله آموزش ویژه معلمان برای آماده کردن بهتر دانش آموزان برای مشاغل STEM است.

درحالیکه مهارت های حوزه STEM، مشاغل اقتصاد جدید استرالیا را شکل خواهند داد، این کشور با کمبود نیروی متخصص بدلیل مهاجرت نخبگان داخلی روبرو است. پژوهشگران و دانشمندان جوان که در اوایل یا اواسط دوره کاری خود قرار دارند، پس از اخذ مدرک دکترا با بودجه دولتی، برای اشتغال راهی کشورهای دیگر می شوند.

نظرسنجی نیروی کار که سال 2016 توسط انجمن تحقیقات پزشکی استرالیاASMR) ) انجام شد، نشان داد که 83 درصد از پاسخ دهندگان بدنبال گزینه های شغلی جدید بودند. اکثر این افراد در اواسط فعالیت حرفه ای خود بوده و بین 6 تا 15 سال از اخذ مدرک دکترای آنها گذشته بود. حدود 61 درصد از این افراد تصمیم به ترک استرالیا و مهاجرت به کشورهای دیگر برای یافتن موقعیت شغلی بهتر را داشتند.

حقوق های پایین و نبود امنیت شغلی

نتایج این مطالعه متکی بر نظرسنجی مرجع پسادکترا استرالیا بود که در همان سال (2016) انجام شد. حدود 63 درصد از پاسخ دهندگان براین باور بودند که محققان استرالیایی برای کسب تجربه باید به خارج از کشور سفر کنند تا توان رقابتی در داخل داشته باشند.

محققان جوان استرالیایی معتقدند که حضور در مشاغل دولتی، دانشگاهی و صنعتی، بدون امنیت شغلی و با حقوق های پایین (بویژه در سال های ابتدایی فعالیت حرفه ای) همراه است.

ناکافی بودن موقعیت های شغلی در بخش خصوصی

یکی دیگر از دلایل مهاجرت دانشمندان جوان استرالیایی به کشورهای دیگر، مشاغل تحقیقاتی محدود در بخش خصوصی است؛ درحقیقت از هر 3 محقق و دانشمند استرالیایی تنها یک نفر (33 درصد) در صنعت حضور دارد. این درحالیست که این آمار در آمریکا 80 درصد است.

اکثر دانشمندان و محققان استرالیایی در دانشگاه ها یا مراکز تحقیقاتی مشغول فعالیت هستند که بشدت وابسته به بودجه اعطایی از سوی نهادهایی مانند شورای پژوهش استرالیا و شورای تحقیقات پزشکی و سلامت ملی NHMRC)) هستند.

براساس گزارشی که سال 2016 منتشر شد، بودجه های موجود نمی تواند پاسخگوی نیازهای پژوهشی محققان و پژوهشگران استرالیا باشد و حدود 16 درصد از آنها از دریافت بودجه NHMRC محروم هستند.