در آمریکا، خانمها 45% از کل استادیار ها، 35% از کل دانشیارها و 22% از کل استاد تمام ها را در علوم پزشکی تشکیل می دهند.
در برخی موارد حتی ویزیت بیماران توسط پزشکان خانم نیز کمتر صورت می گیرد. این عدم تعادل در جایگاههای مختلف دیگری همچون نویسندگی مقالات، عضویت در تیم ادیتوریال بورد مجلات و … نیز وجود دارد.
روز جهانی زنان و دختران در علم فرصتی است برای همه تا از حضور زنان و دختران در علم پشتیبانی کنند. دختران همچنان با کلیشهها و قالبهای رفتاری و محدودیتهای اجتماعی و فرهنگیای روبهرو هستند به نحوی که امکان دسترسی آنان به آموزش و منابع مالی برای پژوهش را محدود میکند و در نتیجه اشتغال آنان را در مشاغل علمی محدود و مانع شکوفایی استعدادهایشان میشود.
زنان در حوزه پژوهش و تصمیمگیری علمی همچنان در اقلیت هستند. این موضوع تحقق دستورکار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار و توافقنامه تغییر اقلیم پاریس را که هر دو بر نقش کلیدی علم و عدالت جنسیتی تأکید دارند تحتالشعاع قرار میدهد؛ به علاوه، فقر و بیعدالتی بیش از همه بر دوش زنان و دختران سنگینی میکند.
آنان در خط مقدم تغییر اقلیم و آثار زیانبار ناشی از بلایای طبیعی قرار دارند. زنان و دختران ساکن مناطق محروم و روستایی بیش از همه در معرض آسیب هستند.
پیشرفت زمانی معنی پیدا میکند که از ابتدا به رعایت حقوق و کرامت زنان بپردازد و این کار در سایۀ شکوفایی استعداد، نبوغ و نوآوری به وسیلۀ زنان و دختران امکانپذیر میشود.دنیا نیازمند علم است و علم به زنان نیازمند است.
No tags for this post.