نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هوش دیجیتالی جای ضریب هوشی را می‌گیرد

 

هوش در انسان جنبه‌های مختلفی دارد، افراد بزرگی مانند جک ما که یکی از بزرگان در رده سرمایه‌گذاری به‌حساب می‌آید دراین‌باره می‌گوید:م «برای موفقیت، به هوش احساسی یا EQ نیاز دارید ولی برای کسب احترام به چیزی به نام LQ یا هوش عاشقانه نیاز خواهید داشت.» با این حال در امپراتوری بزرگی که او به راه انداخته است، عنصری به نام هوش دیجیتالی، بیشتر از هر چیز دیگری کارآمد است.

بااین‌وجود هوش دیجیتالی یا DQ چیست؟ سبک زندگی انسان روزبه‌روز بیشتر از پیش در صنایع ارتباطی درگیر می‌شود و به همین دلیل نیز می‌توان انتظار داشت که درگیری کودکان با رسانه‌ها و ابزارهای دیجیتالی، روزبه‌روز بیشتر شود. این امر موجب می‌شود که میزان تعامل و میزان درک از این تعامل، عاملی به نام هوش دیجیتالی را به وجود بیاورد.

در این میان میزان آلودگی دیجیتالی نیز یک عنصر مهم است، همان‌طور که در تصویر میان خبر مشاهده می‌کنید، میزان آلودگی کودکان به موارد دیجیتالی در کشورهای مختلف به‌شدت بالا گرفته است. در این میان هوش دیجیتالی موجب می‌شود که کودکان بتوانند بدون آسیب دیدن از این خطر، به یادگیری عناصر دیجیتالی دست بزنند.

تهدیدهای آنلاین می‌تواند بدون وجود هوش دیجیتالی به‌شدت مخرب باشد و به همین دلیل نیز بنیادی به نام انستیتوی هوش دیجیتالی به وجود آمده است که موجب می‌شود تا بتوان این موضوع را کنترل کرد. بر اساس گزارش این انستیتو، کودکان کشورهای درحال‌توسعه بیشتر با خطر تهدیدهای دیجیتالی روبرو هستند. این میزان 1.3 برابر آمار کشورهای توسعه‌یافته است و بر اساس آن کودکان 8 تا 12 ساله در 29 کشور جهان در معرض خطر جدی دیجیتالی قرار دارند.

با این حال باید دید که شرایط کشور ما چه میزان بر روی هوش دیجیتالی کودکان تاثیر دارد. شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در آینده‌ای نزدیک بر روی DQ به‌عنوان یک المان مهم در جذب نیرو حساب باز می‌کنند و به همین دلیل نیز از امروز باید شرایط کنترل و بهبود این نوع هوش کودکان را پایه‌ریزی کرد تا نسلی هوشمند و آماده ورود به بازار کار مدرن را در اختیار داشته باشیم.

منبع: weforum

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل