کاهش چشمگیر جوجه تیغی ها در انگلیس

مردم بریتانیا به این حیوان کوچک تیغ دار با چشمان دکمه ای و دماغ کوچک علاقه زیادی دارند. براساس نظرسنجی صورت گرفته در سال 2013، جوجه تیغی در فهرست گونه های ملی مورد توجه در این کشور جای دارد.

شمارش این حیوانات شب زی (nocturnal) بسیار دشوار است؛ اما نتایج بررسی های مختلف نشان می دهد، جمعیت جوجه تیغی ها بریتانیا از 30 میلیون قلاده در دهه 1950 میلادی به یک میلیون کاهش یافته است که به معنای کاهش 97 درصدی در طول حدود 70 سال گذشته است.

مطالعه اخیر توسط محققان انجمن حفاظت از جوجه تیغی های بریتانیا (BHPS) نشان می دهد، جمعیت این حیوان طی 2 دهه گذشته به نصف کاهش یافته است که بیشترین میزان کاهش در مناطق روستایی دیده می شود.

(کشته شدن 150 هزار جوجه تیغی در تصادف های جاده ای، تصویر: FLPA)

یکی از دلایل کاهش جمعیت جوجه تیغی ها، افزایش قابل توجه تعداد شکارچیان این حیوان است. گورکن، اصلی ترین شکارچی جوجه تیغی محسوب می شود. تصادفات جاده ای نیز یکی دیگر از خطرهایی است که زندگی جوجه تیغی ها را تهدید می کند. سالانه 150 هزار جوجه تیغی در تصادفات جاده ای تلف می شوند که در کاهش جمعیت این حیوان تأثیرگذار است.

باوجود این آمار، روند کاهش جمعیت جوجه تیغی ها در مناطق شهری طی 3 سال اخیر تقریبا کندتر شده است. اقدامات زیادی در جهت حفاظت از جوجه تیغی ها در این کشور انجام شده است؛ به عنوان مثال، بیش از 47 هزار نفر به کمپین Hedgehog Street پیوسته و متعهد به ایجاد فضایی مناسب در باغ های خود برای تردد جوجه تیغی ها شده اند.

(گرفتار شدن جوجه تیغی ها در فنس ها، تصویر: FLPA)

یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه، ایجاد حفره های کوچک در فنس هایی است که در باغ ها نصب می شوند؛ این سوراخ ها در اندازه یک CD، فضای کافی برای پرسه زدن و حرکت جوجه تیغی فراهم می کنند. جوجه تیغی در طول شب حدود 1 تا 2 کیلومتر مسیر را برای جستجوی غذا طی می کند و با ایجاد حفره در فنس ها، حیوان درون آنها گرفتار نمی شود.

استمرار این تلاش ها به توقف روند کاهش جمعیت جوجه تیغی های بریتانیا طی سال های آینده کمک شایانی می کند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: guardian

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا