نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مستند سازی وضعیت علم و فناوری در کشور ضروری است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: ارایه نشدن به موقع گزارش آماری مرتبط با علم و فناوری در دستگاه های اجرایی به سازمان های متولی سبب شده تا آمار رسمی در مورد وضعیت علم و فناوری در کشور وجود نداشته باشد و جایگاه علمی ایران بر اساس آمار غیر رسمی در سطح بین الملل مشخص شود.

به گزارش ایرنا، دکتر محمدرضا سعید آبادی روز سه شنبه در آیین امضای تفاهم نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کمیسیون ملی یونسکو در ایران افزود: این تفاهم نامه بر اساس تغییراتی که در ارایه آمار واقعی علم و فناوری ایران در شاخص های بین المللی مطرح می شود با یونسکو منعقد شده است. 

وی با بیان اینکه در حوزه مستندسازی علم و فناوری در کشور مشکلاتی وجود دارد، افزود: در این تفاهم نامه مقرر شده است، آمار و ارقام علم و فناوری در کشور با محوریت معاونت علمی و فناوری جمع آوری و این نقیصه برطرف شود.

سعید آبادی با یادآوری اینکه توجه به علم یکی از پنج حوزه کاری سازمان جهانی یونسکو است، ادامه داد: با توجه به اهمیت دیپلماسی علم و نقش علم در توسعه و صلح جهانی، در این تفاهم نامه نقش علم و فناوری در این زمینه ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در این تفاهم نامه همچنین تصحیح چهره واقعی علم و فناوری ایران، پیگیری همکاری های علمی بین المللی و دیپلماسی علمی با استفاده از ظرفیت یونسکو و ارایه رسمی شاخص ها و ارقام در زمینه توسعه علم و فناوری ایران بیان شده است.

در این مراسم دکتر مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شواهد عینی و مشاهدات اجتماعی نشان می دهد که در سه دهه اخیر وضعیت علم و فناوری در ایران به رغم برخی نوسانات در حال رشد است.

وی با بیان اینکه مجموعه اطلاعاتی که سازمان جهانی یونسکو جمع آوری می کند برای شاخص بانک جهانی و برخی حوزه های بین المللی قابل استفاده است، افزود: در این تفاهم نامه در نظر داریم واقعیت های کشور را مطرح و با مطرح کردن این اطلاعات واقعی، دستاوردهای آن را نیز دریافت کنیم.

سعیدآبادی یادآور شد: باید نتایج تلاش هایی که در چند دهه اخیر در حوزه علم و فناوری در کشور صورت گرفته است، در سطح بین المللی مطرح شود.

تفاهم نامه امضا شده در زمینه توسعه علم و فناوری در حوزه بین المللی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کمیسیون ملی یونسکو در ایران در هفت بند و به مدت سه سال منعقد شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل