آغاز ابولا از یک مراسم خاکسپاری

سیناپرس: پژوهشگران با بررسی 99 ژنوم ویروس ابولا که از 78 بیمار در کشور سیرالئون گرفته شده بود، به این نتیجه رسیدند که ژنوم این ویروس به سرعت خود را تغییر می دهد. متاسفانه یکی از بخش هایی که به سرعت تغییر می یابد، بخشی است که شناخت آن برای تشخیص بیماری بسیار ضروری است.

نخستین نمونه از بیماری ابولا در ماه می در سیرالئون شناسایی شد. تحقیقات وزارت بهداشت این کشور نشان می دهد که این بیماری به مراسم ستنی خاکسپاری یکی از طبیبان محلی که پیش از آن بیماران مبتلا به ابولا در مرز گینه را درمان کرده بود باز می گردد. این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که همه 13 زنی که در مراسم تدفین این طبیب محلی شرکت داشتند به ابولا مبتلا شدند.

این پژوهش جدید بر روی نخستین زنانی که به این بیماری در سیرالئون دچار شدند نشان می دهد که این دو نوع ویروس مختلف در این افراد عامل بیماری ابولا بوده است. ورود دو ویروس با ساختار ژنتیکی مختلف آن هم در یک مراسم خاکسپاری موجب حیرت دانشمندان شده است.

پژوهشگران برای شناسایی ویژگی های ژنتیکی ویروس ابولا که عامل این همه گیری شده است، به بررسی ویروس گرفته شده از خون این 13 زن و نیز سایر افرادی که بعدها دچار ابولا شدند پرداختند.

شناسایی نحوه تغییر یک ویروس، نقشی حیاتی در پیشبرد شیوه های تشخیصی، درمانی و نیز تهیه واکسن دارد. تغییر سریع ژنوم این ویروس عملاً سبب شده که فعالیت های دانشمندان برای یافتن شیوه هایی برای مهار این بیماری مرگبار با دشواری هایی روبرو شود.

یافته های پژوهشی نشان می دهد که این ویروس حدود ده سال پیش توسط یک خفاش آلوده که در آفریقای مرکزی عبور می کرد به این منطقه آورده شده است. تحقیقات قبلی همچنین نشان می داد که این ویروس سالها در آفریقای غربی در بدن حیوانات مختلف وجود داشت، بدون اینکه کسی متوجه حضور آن شود. با این حال، پس از انتقال این ویروس از بدن حیوانات به انسان، وارد مرحله جدیدی شده است و این بدان معنا است که همه گیری این بیماری در حال حاضر به خاطر انتقال آن از انسان به انسان است.

بنا به آمارهای سازمان بهداشت جهانی، تاکنون 3069 نفر مشکوک به این بیماری شناسایی شده اند و 1552 مورد مرگ نیز به خاطر این بیماری  روی داده است. همه گیری این بیماری از ماه فوریه 2014 در گینه آغاز و سپس به لیبریا، نیجریه و سیرالئون گسترش یافت.

livescience :منبع