اتحاد پزشکان جراح و داوینچی

بسیاری از بیماری ها قابلیت درمان دارویی نداشته و در این شرایط باید جراح با دخالت در ساختار بدن بیمار، اقدامات درمانی را انجام دهد. یکی از مواردی که انجام جراحی در آن ضروری است، برخی سرطان ها هستند. به طور کلی سرطان یک بیماری جدی است که در اثر ابتلا به آن ارگان ها و بافت های مختلف بدن آسیب دیده و صدمه جدی می بینند. این بیماری توانایی پنهان کردن سلول های بدخیم و تومورها را در بخش های غیر قابل دسترس بدن دارد.

هنگامی که پزشک جراح با روبات جراحی داوینچی کار می کند، فرد متخصص تنها متکی به عملکرد روبات نبوده و تخصص و حوزه دانش وی نیز در این عمل دخیل است با این تفاوت که پزشک جراح با تنها یک برش کوچک می تواند دیدی سه بعدی و ده برابر بزرگتر از حالت عادی را از داخل بدن بیمار در پیش رو داشته باشد.

زمانی که یک بیماری سرطانی تشخیص زودهنگام داده می شود، برای بیمار یک چالش دلهره آور است و این بیماران سرطانی به سختی بیماری خود را می پذیرند. در واقع با پذیرش این مساله سریع تر می توان عمل جراحی، دارو و ترکیبی از رادیو درمانی و شیمی درمانی را برای بیمار آغاز کرد.

یکی از مهم ترین مسائل در اینگونه بیماران، عمل جراحی و برداشت بافت های آلوده و آسیب دیده است که اگر درست انجام گیرد، بخش مهمی از درمان انجام می شود.

روش های جراحی روبوتیک از روش های مطمئن با ابزاری دقیق برخوردار است که می تواند بافت آسیب دیده را به طور کامل برداشت کند.  دکتر گاگان گوتام (Gagan Gautam)، رئیس بخش اورولوژی و جراحی روبوتیک، موسسه تحقیقات سرطان مکس واقع در دهلی نو هندوستان، در این رابطه می گوید: « اغلب مردم تصور می کنند که در انجام عمل های جراحی توسط روبات ها ، این روبات ها هستند که عمل را انجام می دهند و جراح ها فقط در جزئیات به کامپیوتر این روبات ها کمک می کنند و سپس به نظاره عمل جراحی پرداخته و بدتر از آن هم ممکن است با یک لیوان چای به قدم زدن بپردازند.»

واقعیت این است که روبات یک موجود مستقل نیست و جراحی روبوتیک نمی تواند بدون پزشک جراح بسیار ماهر بر روی تخت جراحی انجام شود. روبات ها همانند جراح ها هستند و کارکنان اتاق جراحی پشت سر او قرار گرفته و نقش مهمی در عمل جراحی دارند.

روبات جراحی داوینچی (da Vinci) بهترین ترکیب فناوری و علم  پزشکی محسوب می شود. مکن است برای بسیاری از افراد این سوال به وجود بیاید که چه چیزی باعث می شود که روبات ها بهتر از انسان ها در جراحی عمل کنند. نخست این که روبات های جراح مانند داوینچی دارای چهار بازوی انعطاف پذیر هستند که می توانند از یک برش بسیار کوچک وارد بدن انسان شده و ترمیم ها و اقدامات لازم را انجام دهند. این موضوع در کاهش آسیب های جانبی جراحی تاثیر بسیاری داشته و همچنین گامی مهم در اجرای روش های لاپاروسکوپی (laparoscopic) است. هنگامی که پزشک جراح با روبات جراحی داوینچی کار می کند، فرد متخصص تنها متکی به عملکرد روبات نبوده و تخصص و حوزه دانش وی نیز در این عمل دخیل است با این تفاوت که پزشک جراح با تنها یک برش کوچک می تواند دیدی سه بعدی و ده برابر بزرگتر از حالت عادی را از داخل بدن بیمار در پیش رو داشته باشد. وی با کمک این روبات از ابزارها و تجهیزات مناسب استفاده می کند. از سوی دیگر علی رغم افزایش کاربری، به دلیل ایجاد تنها یک برش کوچک روی بدن بیمار، دوران نقاهت کوتاه تر بوده و آسیب های وارده به بدن نیز بسیار کمتر است.  

قابل توجه است که جراحی روبوتیک در زمینه های بافت نرم بهتر عمل می کند. در واقع این روش جراحی از روش جراحی سنتی بسیار بهتر است و نتایج قابل توجه آن را می توان در عمل های جراحی در سرطان های زنان، جراحی های سر و گردن و قفسه سینه، حذف اندام هایی همانند کلیه، کبد، پانکراس، تیروئید، پروستات و رحم، بیماری های اورولوژی و حتی پیوند عضو مشاهده کرد. در این روش جراحی بخیه زدن ها بی عیب و نقص انجام می پذیرد. علاوه بر آن این روش جراحی در عمل های جراحی کودکان و نوجوانان نیز بسیار دیده می شود.

دکتر هرمان باکسی (Hemang Bakshi)، متخصص اورولوژی انسانی روبوتیک، بیمارستان های مرکز سرطان HCG در این رابطه می گوید: « روبات جراح بدون حضور مستقیم پزشک جراح عمل را انجام نمی دهد. در واقع روبات جراح به پزشک جراح کمک می کند که کمترین لرزش دست را در جراحی خود داشته باشد و یک عمل دقیق تر را انجام دهد.»

در حقیقت یک روش جراحی روباتیک موفق به پارامترهای مشابه یک جراحی باز سنتی و صلاحیت و تجربه پزشکان جراح که روبات را کنترل می کنند، بستگی دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا