راهکارهای ساده برای شناسایی دروغگو

دکتر الن هاندریکسن (Ellen Hendriksen) روانشناس بالینی از مرکز بیماری های اضطراب و اختلالات مرتبط از دانشگاه بوستون ایالت ماساچوست ایالات متحده آمریکا، در جدیدترین بررسی های خود، راه هایی را برای مواجه با افراد دروغگو نشان می دهد.

در تحقیقات جدید راه های متفاوتی ارائه شده است که تا حدودی دروغ گفتن طرف مقابل را فاش می کند. راه نخست نشانه های فیزیولوژیکی بدن هستند. خیره نگاه کردن یا دزدیدن نگاه یکی دیگر از نشانه های دروغگویی محسوب می شود. از دیگر نشانه های دروغگویی حرکات ناسازگار است که به طور معمول در حرکات بدن و حالات چهره فرد دروغگو دیده می شود.

به اعتقاد دکتر پل اکمن (Paul Ekman) محقق و روانشناس برجسته آمریکایی، دروغ گویی به دو صورت دیده می شود. یکی دروغ های کم خطر که تقریبا همه ما درگیر آن هستیم. همانند این که گفته می شود : «من هرگز پیام شما را دریافت نکردم» و دیگری که درست در مقابل نوع اول قرار می گیرد، دروغ های پر خطر هستند که خوشبختانه کمتر رایج هستند. مثال برای این نوع دروغ، جملاتی از قبیل  «من هیچ رابطه ای با این شخص نداشتم» است.

در هر صورت، مساله مهم این است که آیا می توان در مواجه با افراد دروغگو، حقیقت را مدیریت کرد؟ تحقیقات می گویند که احتمالا داستان به این سادگی نیست. ما در شناسایی و ردیابی دروغ ها تقریبا ناتوان هستیم. حتی تکنولوژی و فن آوری های جدید نیز نمی توانند به ما کمکی کنند و شانس کار ما را بهبود ببخشند.

در سال 2009 میلادی تحقیقاتی انجام شد که در مجله علوم قانونی (Forensic Sciences) به چاپ رسیده و در ان توضیح داده شد که توسط تکنیکی با عنوان تکنیک تجزیه و تحلیل استرس صدا می توان تا حدودی به حقیقت یا دروغ  گفتن فرد مورد نظر پی برد.

تحقیقاتی نیز در این رابطه در سال 2014 میلادی انجام شد که نشان می دهد، افراد هوشمند به راحتی توسط دروغگوها فریب می خورند البته  این مساله بدان معنا نیست که ما نمی توانیم شانس خود را بهبود ببخشیم و بتوانیم جلوی این مساله را بگیریم. اما هیچ روش خاصی برای تشخیص این فریب وجود ندارد.

در تحقیقات جدید راه های متفاوتی ارائه شده است که تا حدودی دروغ گفتن طرف مقابل را فاش می کند. راه نخست نشانه های فیزیولوژیکی بدن هستند. خیره نگاه کردن یا دزدیدن نگاه یکی دیگر از نشانه های دروغگویی محسوب می شود. از دیگر نشانه های دروغگویی حرکات ناسازگار است که به طور معمول در حرکات بدن و حالات چهره فرد دروغگو دیده مي شود.

میکرواکسپرین ها (Microexpressions) بیان مختصر و غیرمستقیم صورت هستند که برای نشان دادن حالات چهره به دو بخش تقسیم شده و باعث پنهان شدن عواطف و احساسات فرد می شوند. لازم است بدانید که سرکوب احساسات لزوما به معنی دروغ گفتن نیست. شما ممکن است اضطراب خود را پنهان کرده و یا در یک موقعیت ناگوار و ناخوشایند، شوک خود را مهار کنید. این موارد حاکی از دروغ نیستند.

در یک دروغ واقعی، ممکن است شما تغییرات حالات چهره فرد دروغگو را مشاهده کنید. این حالات می توانند یک لبخند یا یک بیقراری باشند که به واسطه آن بتوان دروغ فرد را پیش بینی کرد. خیره نگاه کردن یا دزدیدن نگاه یکی دیگر از نشانه های دروغگویی محسوب می شود. بیشتر دروغگوها می دانند که دروغ گفتن اشتباه است، بنابراین در لحظه ای که دروغ می گویند، تلاش می کنند تا ارتباط چشمی خود را با طرف مقابل کاهش دهند. علاوه بر این، دروغ گفتن عموما انرژی های شناختی و عاطفی زیادی را در بر می گیرد که ممکن است در فرد یک بهم ریختگی احساسی ایجاد کند بنابراین در این زمان فرد سعی می کند تا به دور دست بنگرد. از دیگر نشانه های دروغگویی حرکات ناسازگار است که به طور معمول در حرکات بدن و حالات چهره فرد دروغگو دیده نمی شود. می توان گفت کلمات دروغ می گویند اما بدن حقیقت را نشان می دهد. بنابراین توصیه می شود در مواجه با افراد دروغگو  بیشتر به حرکات وی توجه شود تا سخنان او.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: scientificamerican

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا