نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید سوخت به قیمت نابودی زمین

مطالعات جدید توسط پژوهشگران نشان داد که پالایش اتانول، ترکیبات آلاینده را بیشتر از آنچه که تصور می‌شد در اتمسفر آزاد می‌کند. اندازه‌گیری غلظت هوا در جریان‌های بادی که از طرف پالایشگاه اتانول در دکاتور ایلنیوی می‌وزد نشان داد که تولید گازهای گلخانه‌ای در این منطقه 30 برابر بیشتر از برآوردهای دولتی است. این اندازه‌گیری‌ها همچنین نشان داد که میزان انتشار تمامی ترکیبات آلی فرار از جمله اتانول پنج برابر بیشتر از مقداری بود که دولت براساس اطلاعات تولید پیش‌بینی کرده بود.

ترکیبات آلی فرار و اکسید نیتروژن با نورخورشید واکنش نشان می‌دهند و سطح پایه ازن را که اصلی‌ترین عنصر موجود در مه دود شیمیایی است تولید می‌کنند. بر اساس مقاله جدید منتشر شده در مجله جئوفیزیکال ریسرچ، اگر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در بیش از 200 سوخت دیگر پالایشگاه‌های اتانول آمریکا در نظر گرفته نشوند، باز هم مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط این گیاهان بسیار بیشتر از مقداری است که در حال حاضر تصور می‌شود.

براساس مطالعات جدید، اتانولی که به صورت سوخت تجدیدپذیر ویژه حمل و نقل از گیاه ذرت ساخته می‌شود، در حدود ده درصد از سوخت بنزینی وسایل نقلیه در آمریکا را تشکیل می‌دهد. استفاده از سوخت‌های استاندارد با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و واردات نفت در آمریکا الزامی است، به طوری که دولت آمریکا به منظور حفظ محیط زیست استفاده از سوخت‌های تجدید پذیر را بیشتر مورد تشویق قرار می‌دهد.

مطالعه صورت گرفته یکی از اولین و دقیق‌ترین تحقیقات در مورد تولید گازهای گلخانه‌ای حاصل از تصفیه سوخت اتانول است که توسط جوست دِ گو، محقق و دانشمند موسسه تحقیقاتی پالایش دانشگاه بولدر کلرادو انجام شده است. دِ گو در این باره می‌گوید: «کسب آگاهی در مورد فرآیندهای تصفیه در طی تولید سوخت اتانول، می‌تواند در بررسی‌های کلی چرخه تولید گازهای گلخانه‌ای از کشت گیاه ذرت برای تولید سوخت گرفته تا تاثیر اتانول بر کیفیت هوای شهری بسیار موثر باشد.» د گو در ادامه می‌گوید: «در طول دهه گذشته، با شناسایی اتانول به عنوان یک سوخت تجدید پذیر، حدود 10 درصد اتانول به کل سوخت‌های بنزینی در آمریکا اضافه شده است و سوال اصلی این است که اتانول چه نقشی در محیط زیست دارد. این یک سوال بسیار پیچیده است و باید ازجنبه‌های مختلف بررسی شود. یکی از بحث‌های مهم روز داشتن هوای سالم است و برای رسیدن به این هدف ما باید بدانیم که با تولید و مصرف اتانول چه گازهای گلخانه ای در هوا آزاد می شوند.»

برای رسیدن به پاسخ این سوال‌ها د گو و همکارانش هواپیمایی را در مسیر وزش بادی که ازسمت پالیشگاه اتانول آرچر دانیلز که یکی از سه تولید کننده بزرگ سوخت در ایالات متحده است به پرواز در آوردند و سپس کیفیت هوا را در سه فاصله مکانی مختلف ثبت کردند. پژوهشگران با استفاده از این اندازه‌گیری‌ها میزان گازهای مختلف آزاد شده از قبیل ترکیبات آلی فرار، اکسید نیتروژن و دی اکسید سولفور را محاسبه کردند. سپس آنها یافته‌های خود را با تخمینی که دولت از تولید گازهای گلخانه‌ای از سال 2011 به بعد ارائه داده بود مقایسه کردند. نتایج نشان داد که انتشار گازهای دی اکسید سولفور و اکسید نیتروژن  ناشی از سوزاندن زغال سنگ نزدیک به تخمین دولت است ولی انتشار گازهای آلی فرار از جمله اتانول بیشتر از تخمین دولت بود. گو در این باره می‌گوید: «انتشار ترکیبات آلی فرار به احتمال زیاد ناشی از تصفیه اتانول است نه به دلیل سوزاندن زغال سنگ.» پژوهشگران همچنین تخمین‌های دولتی و اطلاعات به دست آمده از آنالیز تمامی پالایشگاه‌های سوخت اتانول در آمریکا را مقایسه کردند تا مقدار سوخت اتانول مصرفی در وسایل نقلیه موتوری را به دست آورند. بیشتر یافته‌ها نشان داده بود که تصفیه سوخت اتانول و استفاده از آن به عنوان سوخت ماشین‌ و کامیون‌ها مقدار مشابهی از گازهای فرار مثل اتانول را تولید می‌کند. گو می‌گوید: « اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که گازهای گلخانه‌ای آزاد شده از تولیدات گیاهی 170 بار بیشتر از گازهای منتشر شده ناشی از مصرف یک کیلوگرم اتانول به عنوان سوخت است». همچنین او می‌افزاید: «اگر عملکرد پالایشگاه دکاتور بسیار مشابه سایر تصفیه خانه‌های آمریکا باشد میزان انتشار گازهای فرار و نیتروژن اکسید بیشتر از محاسبات ما خواهد بود و در مقایسه با مصرف اتانول به عنوان سوخت مصرفی، فرآیند پالایش اتانول منبع اصلی این گازهای آلاینده خواهد بود. همچنین مطالعات ما تنها در مورد یک کارخانه انجام شده است و ما نیاز به مطالعات و مشاهدات بیشتری داریم تا بدانیم که آیا یافته‌هایمان جهانی است یا اینکه این گیاه مستثنی است.»

دیلان میلت یکی از استادان دانشکده شیمی مینه سوتا در سنت پل درباره این مطالعه می‌گوید: «یافته‌های به دست آمده در این مطالعه نیازمند بررسی‌ و مقایسه بیشتر در مورد گازهای فراری است که از پالایشگاه‌های اتانول منتشر می‌شوند. مطالعات بیشتر به دانشمندان کمک خواهد کرد تا تولید گازهای گلخانه‌ای و تاثیرات آنها بر کیفیت هوا را بهتر درک کنند». همچنین او بیان می‌کند: «اگر ما بخواهیم با دقت بیشتری کیفیت هوا را مطالعه کنیم ابتدا باید سوخت مناسبی را انتخاب کنیم و سپس در مورد تاثیرات آن در انتشار گازهای آلاینده آگاهی پیدا کنیم.»

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل