بلوغ و باروری بهتر با ژله سلطنتی

شروع بلوغ به مقدار ذخایر انرژی موجود در بدن و وضعیت تغذیه حساس است و با تبادل پویا بین محیط‌­زیست و ژن‌ها ارتباط نزدیکی دارد. در این خصوص و در زنان، هورمون استروژن نقش مهمی در تمایز، رشد و عملکرد اندام­‌های تولیدمثل دارد. استروژن به‌عنوان هورمون اصلی در تنظیم سیستم تولیدمثل زنان شناخته شده است.

محققینی از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و دانشگاه ارومیه به‌منظور بررسی یکی از مهم‌ترین محصولات اهدایی طبیعت به نام «ژله سلطنتی» بر بلوغ تخمدان و همچنین تغییرات در پارامترهای مرتبط با آن، پژوهشی جالب را روی جانوران مدل انجام داده‌اند.

ژله سلطنتی یا ژله رویال، مهم‌ترین محصولی است که توسط زنبورعسل کارگر 5 تا 15 روزه ترشح می­‌شود و دارای خواص مختلف درمانی است. این ماده مغذی درواقع برای تغذیه ملکه توسط زنبورها تولید می‌شود.

ژله سلطنتی یا ژله رویال که با RJ نشان داده می‌شود، مهم‌ترین محصولی است که توسط زنبورعسل کارگر 5 تا 15 روزه ترشح می­‌شود و دارای خواص مختلف درمانی است. این ماده مغذی درواقع برای تغذیه ملکه توسط زنبورها تولید می‌شود.

در این مطالعه تجربی، تعدادی موش صحرايی ماده نابالغ از نژاد ویستار تهیه و به گروه‌های مختلف تقسیم شدند و RJ موردنیاز هم از منطقه ارومیه تهیه شد. ژله سلطنتی مورداشاره مربوط به زنبورهای ایرانی با نام علمی Apis mellifera بود. به موش‌ها مقادیر مختلفی از ژله سلطنتی بر اساس وزن بدنشان داده شد. سپس خون موش­‌های تحت درمان جمع‌آوری‌شده و تخمدان آن‌ها نیز برای بررسی بافتی برداشته و بررسی شد.

محققین به‌منظور بررسی دقیق پارامترهای مختلف، سطوح هورمون­‌های تخمدان و نیتریک اکسید (NO) در خون، مواد آنتی‌­اکسیدان و نسبت وزن تخمدان و رحم به وزن بدن را محاسبه کردند و درنهایت نیز داده‌های به‌دست‌آمده را با استفاده از روش‌های و نرم‌افزارهای آماری، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند.

نتایج این پژوهش نشان داد که تغذیه موش‌های ماده نابالغ با دوزهای مختلف RJ باعث افزایش معنی­‌داری در وزن بدن آن‌ها نسبت به گروه شاهد می‌­شود.

همچنین بر اساس این نتایج، وزن رحم و تخمدان و همچنین سطوح هورمون‌های پروژسترون و استرادیول در خون موش‌ها نیز در گروه‌­های مصرف‌کننده ژل سلطنتی، افزایش قابل‌توجه و معنی­‌داری پیدا کرد.

علاوه بر این ها، به گفته قنبری، مجری این پژوهش و همکارانش، مصرف RJ توسط موش‌ها باعث شد که افزایش قابل‌توجهی در تعداد فولیکول­‌های بالغ آن‌ها به وجود آید.

از دیگر نتایج این پژوهش می‌توان به این موارد اشاره کرد که مصرف RJ باعث افزایش معنی­‌داری در سطوح سرمی مواد آنتی‌اکسیدان شد و همچنین ماده سمی نیتریک اکسید را به شکل قابل‌توجهی در خون موش‌ها کاهش داد.

با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق، مدیریت تغذیه موش‌­های نابالغ ماده به کمک ژله سلطنتی به‌دست‌آمده از کندوهای زنبورعسل باعث رشد و تکثیر فولیکول­‌ها در تخمدان آن‌ها می­‌شود و به روند بلوغ آن‌ها کمک می‌کند.

قنبری و همکارانش اظهار داشته‌اند: «مکانیسم عمل این ماده طبیعی ممکن است از طریق اثرات آنتی­‌اکسیدانی و استروژنیک آن بر سیستم تولیدمثل برای بهبود پارامترهای باروری باشد. RJ به‌طور بالقوه می‌­تواند به‌عنوان درمان و محرکی طبیعی برای باروری در نظر گرفته شود».

یافته‌های این تحقیق به‌صورت مقاله‌ای علمی پژوهشی و به زبان انگلیسی در نشریه بین‌المللی جهاد دانشگاهی، International Journal of Fertility & Sterility متعلق به پژوهشگاه رویان به چاپ رسیده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: International Journal of Fertility & Sterility

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا