احساس سلامت بیشتر، زندگی طولانی تر

 محققان دانشگاه کالج لندن در انگلیس با همکاری دانشگاه پرینستون و ستونی بروک در آمریکا مطالعه ای در این مورد انجام دادند. مطالعات گذشته نشان می داد که داشتن حس مثبت می تواند در سالمندی سودمند باشد. تحقیقات اخیر که توسط پروفسور اندرو استپتو – مدیر استیتو اپیدمیولوژی و سلامت لندن- به همراه همکارانش با استفاده از پرسش نامه ای برای اندازه گیری میزان سلامت که مربوط به قدرت کنترل فردی، احساس مفید بودن و احساس هدفمندی در زندگی است، انجام شد. پرسش نامه توسط 9050 فرد انگلیسی که میانگین سنی شان 65 سال بود، پر شد و توسط محققان با توجه به جواب های داده شده به چهار گروه تقسیم شد و از بالاترین به پایین ترین سطح سلامت دسته بندی شد. نتایج با توجه به سن، جنسیت، موقعیت اقتصادی اجتماعی، سلامت جسمی، افسردگی، سیگار کشیدن، فعالیت بدنی و مصرف الکل تنظیم شد تا فاکتورهایی که می توانست بر روی سلامت تاثیر بگذارد حذف شود. این افراد 8،5 سال مورد بررسی قرار گرفتند.

افراد سالم تر، 2 سال بیشتر عمر می کنند.

با در نظر گرفتن تمام فاکتورها، محققان دریافتند که افراد با بیشترین درجه سلامت 30% کمتر از دیگر گروه ها به مرگ فکر می کنند و بطور میانگین 2 سال بیشتر عمر می کنند. پروفسور استپ تو خاطر نشان کرد که در مطالعات پیشین خود به این نتیجه رسیده بودند که شادی باعث کاهش خطر مرگ می شود. مطالعه کنونی آنها نیز این موضوع را نشان می دهد که هدف داشتن در زندگی باعث افزایش طول عمر می شود.

اجتماعی شدن در سنین بالا بسیار پر اهمیت است.

پروفسور استپ تو در این باره می گوید:" مکانیسم های بیولوژیکی بسیاری برای افزایش سلامت وجود دارد به طور مثال این کار توسط تغییرات هورمونی یا کاهش فشار خون انجام می شود. اما با این حال، تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان مشخص کرد این تغییرات روابط بین امید به زندگی و سلامت را در جمعیت های پیر تحت تاثیر قرار می دهد." او در ادامه افزود: تحقیقات ما حاکی از آن است که اجتماعی بودن و روابط اجتماعی در سنین بالا بسیار حائز اهمیت است. فعالیت هایی مانند باغبانی کردن، آشپزی کردن، رفت و آمد با افراد خانواده و کودکان، کمک به همسایگان از جمله فعالیت هایی است که می تواند به احساس مفید بودن و کنترل فردی کمک کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا