نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایجاد مرکز ویرایش ژنتیکی به منظور درمان نقص های ژنتیکی

دکتر رضا ملک زاده امروز در افتتاح پروژه ایرانوم در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: آنچه در دنیا اتفاق می افتد درمان بیماری های ژنتیکی به کمک ژنوم است البته کاربرد ژنوم تنها در سلامت نیست حتی در کشاورزی و تولید سوخت سالم نیز به کار می رود.

ملک زاده با اشاره به کاربرد ژنتیک و درمان بیماریها و پزشکی مبتنی بر ژن اظهار داشت: هفته پیش مقاله مهمی در یکی از ژورنال های خارجی به چاپ رسیده که در آن نوشته اند توانسته اند بیماری هموفیلی را با ویرایش ژن درمان کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: در دنیا ۳۰۰ میلیون معلول وجود دارد که در ایران این تعداد حدود ۱۰۰ هزار نفر است و ما باید بتوانیم در چند سال آینده با استفاده از ژنتیک، حداقل ۱۰ هزار معلول را مداوا کنیم.

وی با اشاره به توانایی علم ژنتیک در درمان بیماری ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر می توانیم ژن ناقص را کشف کنیم و در مرحله بعد با یک ویروس ژن سالم را به بدن فرد وارد کنیم و نقص ژنتیک را اصلاح کنیم تا بیماری معالجه شود.

 ملک زاده افزود: در سال ۷۱ وقتی برای اولین بار تصمیم گرفتیم دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را تأسیس کنیم، فکر نمی کردیم که روزی بتوانیم یکی از مهمترین مراکز تحقیقات ژنتیک را در این دانشگاه ایجاد کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع ژن در بیماری ها گفت: در اکثر بیماری ها از جمله سرطان، بیماری قلب و عروق و معلولیت نقص ژنتیکی مطرح است و باید در پروژه سرمایه گذاری کنیم که بتوانیم یک مرکز ویرایش ژن تأسیس کنیم تا پس از شناسایی نقص ژنتیکی بیماری را درمان کنیم.

وی از معاونت علمی و وزارت بهداشت درخواست کرد که زمینه ایجاد مرکز ویرایش ژنتیکی را فراهم کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل