شخصیت افراد با گذشت زمان تغییر می کند

ویلیامز جیمز (William James) سال 1890 در کتاب اصول روانشناسی Principles Of Psychology)) عنوان کرد که شخصیت افراد پس از 30 سالگی مثل گچ سفت و سخت می شود.

در سال 2003، انجمن روانشناسی آمریکا شاهد تغییر در اجماع جمعی و اختلاف نظر در این مورد بود که شخصیت افراد درحال تکامل است و این روند حتی در پیری نیز ادامه دارد.

شخصیت انسان ها مثل گچ، سفت و سخت نمی شود، بلکه مانند گِل به طور مداوم دستخوش تغییر شکل و قالب بندی است

در جدیدترین مطالعه، نتایج 14 مطالعه طولی با یکدیگر ترکیب شدند؛ این مطالعه ها شامل داده هایی در مورد شخصیت افراد ساکن در آمریکا، اروپا و اسکاندیناوی بود.

در بررسی افراد شرکت کننده در این مطالعه، یک روند مشترک با افزایش سن مشاهده شد: تمامی 5 شاخص شخصیتی اصلی (عصبیت، وجدان، توافق پذیری، انعطاف پذیری، برون گرایی) که روانشناسان از آن به عنوان استاندارد طلایی یاد می کنند، با کاهش روبرو شد.

نتایج بدست آمده نشان داد، تمامی 5 شاخص شخصیتی اصلی، بجز توافق پذیری (agreeableness) طی یک دهه حدود 1 تا 2 درصد روند نزولی داشتند؛ همچنین با بالا رفتن سن، میزان مسئولیت پذیری اجتماعی افراد کاهش و میزان خودخواهی آنها افزایش پیدا می کند.

این روند تقریبا در هر 14 مطالعه مشاهده شد و عمدتا در تمام مناطق جغرافیایی پایدار بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که آنگونه که ویلیام جیمز در 128 سال پیش عنوان کرد، شخصیت انسان ها مثل گچ، سفت و سخت نمی شود، بلکه مانند گِل به طور مداوم دستخوش تغییر شکل و قالب بندی است.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا