نجات محصولات کشاورزی با آفت کش های زیستی

دکتر ادواردو بوتو (Eduardo Botto) زیست شناس و معاون مدیر موسسه کشاورزی میکروبیولوژی و جانورشناسی موسسه فن آوری کشاورزی ملی آرژانتین ،  معتقد است جایگزین کردن آفت کش های بیولوژیکی راه حل نجات کشاورزی خواهد بود . خبرگزاری شین هوا  در رابطه با موضوع فوق با این دانشمند زیست شناس به بحث و گفتگو نشسته است .

در شرایطی که آفات باعث آسیب دیدن و کاهش مقدار یا کیفیت محصول می شوند. شما کنترل بیولوژیکی را یک روش کنترل آنها می دانید که برای محیط زیست نیز مضر نیست ، در این رابطه توضیح دهید .

کنترل بیولوژیکی یک روش کنترل آفت ها است که در آن از دیگر موجودات زنده در جهت نابودی یک عامل تهدید کننده استفاده می شود . این عوامل بیولوژیکی به عنوان یک روش کنترل آفات در دو مقیاس خرد و کلان وجود دارد که به عنوان روشی جدید  مورد استفاده قرار می گیرد .

این روش جدید کنترل بیولوژیکی در چه کشورهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

این تکنیک در دیگر کشورهای امریکای لاتین بیشتر از آرژانتن توسعه پیدا کرده است. شرکت هایی وجود دارند که به طور اختصاصی به تولید و فروش محصولات در برزیل ، شیلی ، کلمبیا  و مکزیک می پردازند . در آرژانتین موسسه فن آوری کشاورزی ملی ، موسسه ای که در سی کیلومتری غرب شهر بوئنوس آیرس قرار داشته و آزمایشگاه آن بر روی عوامل کنترل آفات تحقیق و بررسی می کند ، می تواند برای مبارزه با آفات زمین های کشاورزی ، مناطق جنگلی و باغ های میوه مورد استفاده قرار گیرد . آن ها به دنبال یک راه حل بهتر در کنترل آفت معمولی بوده اند . زیست شناسان این موسسه علاقمند به انجام  مطالعه و بررسی اثر عوامل اصلاح شده ژنتیکی هستند .

تنوع و تعداد این موجودات بیولوژیکی به چه صورت است؟

در طبیعت تنوع بیولوژیکی بسیار وسیع بوده اما ما از درصد بسیار کمی از آن ها اطلاع داریم . به همین دلیل  باید تلاش کنیم تا از این تنوع بیولوژیکی برای کنترل آفات استفاده کنیم . برخی از میکرو زنبورها (micro-wasps) وجود دارند که اندازه آنها یک میلیمتر است . آنها به طور ژنتیکی به عامل تعدیل کننده  و استفاده در کنترل بیولوژیکی عمل می کنند . این جانوران ریز در مقابله با آفت ها ، تخم آن ها را از بین خواهند برد .

این حشرات بومی آرژانتین هستند یا وارد می شوند؟ چگونه می توان برای استفاده ، آنها را تکثیر کرد ؟

این حشرات از یک سال پیش وارد آرژانتین شده اند اما اصل آنها متعلق به استرالیا است . آن ها را می توان در یک آزمایشگاه دارای محیط سرد تکثیر کرده و سپس به مزارع منتقل ساخت . در واقع ما آن ها را در لوله های آزمایشگاهی نگهداری می کنیم که یک کار هنرمندانه است تا بتوان با آن روش این گونه حشرات را پرورش داده و در فضای آزاد مزارع مورد استفاده قرار دهیم.