نتایج بررسی قدیمی ترین النگوی دنیا

بر اساس مطالعات جدید ، دستبند سنگی کشف شده از غار Denisova در کوه های آلتای (Altai Mountains) جنوبی سیبری واقع در روسیه در سال 2008 ، به  عنوان قدیمی ترین جواهر جهان شناخته می شود .

آناتولی درویانکو (Anatoly Derevyanko) مدیر موسسه باستان شناسی و مردم نگاری آکادمی علوم روسیه و تیم تحقیقاتی اش معتقد هستند که فعالیت های انسانی در دوره های اخیر ، لایه های غار Denisova را آلوده نکرده است .

قابل ذکر است که خاک اطراف دو قطعه کشف شده این دستبند ، مورد آزمایش و آنالیز ایزوتوپ اکسیژن قرار گرفته که نشان می دهد  این لایه متعلق به چهل هزار سال پیش است . 

آناتولی درویانکو در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : " در همین لایه (لایه ای که دستبند کشف شد) ما توانستیم استخوانی از انسان دنیسووا (Denisovans or Denisova hominins) پیدا کنیم که بسیار شگفت انگیز بود . تا آن زمان اعتقاد بر این بوده که این نشانه ظهور انسان هوشمند (Homo sapiens) است . "

انسان‌ دنیسووا گروهی از انسان ها بودند که باقی ‌مانده دو نفر از آنها در غار دنیسووا در رشته‌ کوه آلتایی سیبری جنوبی کشف شده است . پژوهشگران معتقدند این نوع از انسان در حدود سی تا پنجاه هزار سال پیش زندگی می‌ کرده و با هوموساپنس یا انسان هوشمند هم‌ زیستی داشته است .

لازم به ذکر است که در این دستبند کشف شده ، نشانه ای از یک حلقه حک شده از سنگ مرمر دیده می شود . جزئیات این حلقه اعلام نشده است . اما دستبند از سنگ قابل انعطاف و شکننده کلینوکلر (Clinochlore) ساخته شده که محصولی وارد شده به این منطقه  بوده است . به نظر می رسد که این دستبند در موارد خاص و تنها از سوی زن یا کودکی خاص (دارای مقام) مورد استفاده قرار می گرفته است .

مدیر موسسه باستان شناسی و مردم نگاری آکادمی علوم روسیه در ادامه توضیح می دهد : "  استاد کار باستانی  سازنده این النگو ، با مهارت و هنرمندی در تکنیک های پیشین همچون حالت مته زدن ، سوهان زدن ، سائیدن و صیقل دادن با چرم یا پوست دباغی شده که شامل مشخصه های دوره پیش از تاریخی نمی شود ، توانسته چنین اثر خارق العاده ای را ایجاد کند . "

فرستایش و سائیدگی نزدیک سوراخ مته زده در سطح بیرونی دستبند نشان می دهد که ممکن است بندی چرمی ، نشان و یا چیزی سنگین را به دستبند متصل کرده تا از آن آویزان باشد . لازم به ذکر است این سائیدگی نشان می دهد که دستبند برای مچ دست راست مورد استفاده قرار می گرفته است .

آناتولی درویانکو در رابطه با این دستبند می گوید : " این دستبند خیره کننده است ، در نور شدید آفتاب اشعه نور خورسید را منعکس کرده و در شب توسط نور آتش ، سایه ای سبز رنگ ایجاد می کند . "  

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا