تاثیر سبک زندگی بر سرطان روده بزرگ

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند ، در صورتی که بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ (bowel cancer) شیوه زندگی خود را تغییر داده و الگوی زندگی سالم را پیش بگیرند ، شانس بیشتری برای زندگی کردن طولانی تر خواهند داشت .

محققان انگلیسی دریافتند که مبتلایان به سرطان روده بزرگ با قرار دادن رژیم غذایی سالم ، فعالیت های بدنی مناسب و حفظ وزن خود ، می توانند زندگی طولانی تری داشته باشند . قابل توجه است که عامل سبک زندگی در قبل و بعد از تشخیص سرطان روده بزرگ ، بر مدت زمان زنده ماندن بیمار بسیار موثر است .

برای بررسی بیشتر و به دست آوردن نتیجه درست در این رابطه ، تیمی از محققان کالج سلطنتی لندن (Imperial College London) داده های به دست آمده از 520 هزار نفر داوطلب از ده کشور را در طرح بررسی چشم انداز سرطان و تغذیه در اروپا (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition) مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند . در طول دوره بررسی به طور متوسط در مدت زمانی برابر با  6 سال و 4 ماه ، 3 هزار و 292 داوطلب مورد تشخیص سرطان روده بزرگ قرار گرفتند .

پژوهشگران در این بررسی ها سیستمی را به کار بردند که در آن دستور العمل هایی برای دو گروه پیشگری از سرطان و بازمانده از سرطان در نظر گرفته شده بود . با توجه به مطالعات انجام شده ، 6 امتیاز برای مردان بر اساس توصیه های دستورالعمل وزن بدن ، فعالیت بدنی ، مواد غذایی ، نوشیدنی و غیره ایجاد شد و برای زنان 7 امتیاز ایجاد شد که علاوه بر نشانه های بالا ، عامل تغذیه با شیر مادر نیز در نظر گرفته شده است .

محققان دریافتند که برای هر دو گروه ، امتیاز بالا نشان دهنده میزان خطر کمتر در مرگ و میر پس از ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ است . زمانی که آن ها توصیه های فردی را مورد بررسی قرار دادند دریافتند که با داشتن وزن مناسب و مصرف بالای میوه و سبزیجات ، بیشترین و قوی ترین میزان بقا در فرد ایجاد می شود . علاوه بر آن پژوهش ها نشان می دهند که ارتباط مستقیمی بین زنانی که مورد تغذیه با شیر مادر قرار گرفته اند و بقای آن ها پس از ابتلا به سرطان روده بزرگ ، وجود دارد .

دورا روماگورا (Dora Romaguera) سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه  با موضوع فوق می گوید : " نتایج پژوهش های انجام شده توسط  تیم تحقیقاتی ما نشان می دهد که یک شیوه زندگی سالم نه تنها مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود بلکه  با استفاده از ان کسانی که به این بیماری مبتلا شده اند نیز بهبود پیدا کرده و طول عمر بیشتری خواهند داشت . "

این پژوهش های جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علمی  BioMed Central در انگلستان به چاپ رسیده است .

 منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا