استفاده از قارچ ها به عنوان کود کشاورزی

پژوهشگران انگلیسی از دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) طی گزارشی ، اعلام کردند که در آینده ، قارچ ها می توانند به عنوان یک کود زیستی مناسب مورد استفاده قرار گیرند . این نوع کود می تواند جایگزین منبع کود فسفات شده که در حال حاضر به نقطه بحران اتمام استخراج آن رسیده است .

این پژوهشگران دریافتند که اثر متقابل ریشه های تغدیه شده با قارچ در خاک معمولی ، فرآیند بیان ژنتیک محصولات برنج را تغییر داده  و باعث تحریک رشد ریشه های اضافی شده و منجر به جذب مواد مغذی بیشتری توسط گیاه می شود .

پژوهشگران همچنین  در مطالعات خود دریافتند علاوه بر ایجاد رشد ریشه اضافی ، قارچ مایکوریزا (mycorrhizal fungus) که هم زیستی سازنده بین قارچ و ریشه های گیاه است ، خود را در سطح سلولی با ریشه های محصول درگیر کرده و در سلول های خاص گیاه نفوذ می کند .

محققان درباره این فرایند  توضیح داده اند که قارچ به صورت پیچک های نازک ریشه ای به نام نخینه یا ریسه (hyphae) رشد می کند و به این ترتیب  در خاک اطراف ریشه  مواد مغذی و به ویژه فسفات پخش می شود تا این مواد به طور مستقیم به سلول های گیاه برسد . لازم به ذکر است که نخینه یا ریسه (hyphae) رشته ‌ای لوله ‌ای ‌شکل بوده که واحد ساختمانی اغلب قارچ ها است .

بر اساس گفته پژوهشگران ، گیاهان غیر بومی بین 70 تا صد درصد فسفات خود را به طور مستقیم از این پیچک های نازک ریشه ای دریافت می کنند . افزایش مواد معدنی ممکن است باعث شود تا در نهایت کشاورزان نیازشان به کودهای فسفات کاهش پیدا کند . پیدا کردن جایگزینی برای  استخراج فسفات که به یک مشکل بحرانی در سطح جهان  تبدیل شده ، بسیار مهم است چرا که پیش بینی می شود طی  سی تا پنجاه سال آینده معادن فسفات دنیا به پایان برسند .

قارچ مایکوریزا (mycorrhizal fungus) در تمام خاک های سراسر جهان وجود دارد و به عنوان عنصری در غذاهای گیاهی آلی به حساب آمده که پیش از این که در کشاورزی صنعتی مورد استفاده قرار گیرد ، در باغ ها پیدا شده است .

در همین رابطه دکتر Uta Paszkowski  از پژوهشگران دانشگاه کمبریج اعلام کرد : " گیاهان بر وضعیت غذایی خود نظارت دارند . در صورتی که گیاهی به اندازه کافی فسفات دریافت کرده باشد ، اجازه نخواهند داد تا قارچ ها به ریشه ها دسترسی پیدا کنند . در واقع ما در حال مطالعه و بررسی این فرآیند و مکانیسم مسدود کردن دریافت مواد مغذی اضافی هستیم . با در نظر گرفتن این مساله می توان با روشی آسان تر ، پدیده همزیستی قارچ ها و محصولات را در فعالیت های کشاورزی در نظر گرفته و به توسعه آن پرداخت . "

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (Proceedings of the National Academy of Sciences) به چاپ رسیده است .