خطر جدی انقراض والها در خلیج مکزیک

در ماه آوریل(فروردین) انجمن ملی  ماهی گیران اعلام کرد که قصد اعلام وضعیت خطر برای تعداد معدود باقی مانده از وال های گونه  Bryde که در منطقه DeSoto Canyon زندگی می کنند را دارد. گفتنی است این منطقه در قسمت عمیق دریا واقع است و در 50 مایلی محلی است که 5 سال پیش لکه نفتی بزرگ شرکت BP در آن محل اتفاق افتاد. (لازم به ذکر است به تازگی دپارتمان امور داخلی ناحیه ای کوچک از خلیج غربی را برای انجام عملیات حفاری در نزدیکی محل زندگی وال ها از محدوده حفاظت شده خارج کرد. اما بیش تر خلیج غربی هنوز به علت محدودیت های قانونی در ناحیه حفاظت شده قرار دارد.)

گونه Bryde در آب های گرم سیری تمام نقاط جهان زندگی می کند اما تعداد آن ها در خلیج مکزیک رو به کاهش است به گونه ای که محققان اعتقاد دارند که اکنون چیزی کم تر از 50 عدد از آن ها در این خلیج در حال زندگی کردن هستند.  

به گفته جان هیلدبرند که در زمینه وال های دریایی تخصص دارد و در قسمت اقیانوس شناسی دانشگاه کالیفرنیا مشغول به کار است , زمانی که تعداد موجودات زنده گونه ای از حیوانات به زیر 10 عدد برسد نجات آن ها در دراز مدت امری دشوار و دور از ذهن خواهد بود.

سال گذشته دادخواستی از سوی شورای حفظ منابع ملی مبنی بر حفاظت از وال های دریایی صادر شد. شورا حفظ منابع ملی در زمینه محیط زیست فعالیت نموده و مقر آن در شهر نیویرک است , آن ها با تحت فشار قرار دادن مسئولین از طریق قانون های فدرال سعی در حفظ حیات طبیعی دارند.

طبق گفته یولیا استفانی وکیل این شورا , بدون شک خطر بزرگی زندگی و ادامه حیات  این گونه از وال ها را در خلیج مکزیک تهدید می کند , خلیج مکزیک منطقه ای صنعتی است و فعل و انفعالات انجام شده در این ناحیه بی شک زندگی تمام گونه های حیوانات را به خطر می اندازد. خطراتی مثل برخورد با کشتی های در حال عبور که نمونه آن در سال 2009 روی داد و باعث کشته شدن یک وال شیرده شد . حفاری های انجام شده در این منطقه برای اکتشاف نفت و گاز از دیگر خطرات موجود در این ناحیه بوده که از دغدغه های جدی فعالان محیط زیست است.

دانشمندان معتقدند استفاده از تجهیزات اکتشاف نفت و گاز که لرزه های کوچک و بزرگی در خلیج ایجاد می نمایند و همچنین سر و صدای ایجاد شده در آب توسط کشتی های در حال عبور، باعث ایجاد اختلال در راه های ارتباطی میان وال ها در زیر آب می شود , سایر خطرات جدی که حیات این گونه نادر را به خطر می اندازد ماهی گیری بیش از حد , اسیدی شدن آب و آلودگی های ایجاد شده در اثر فعالیت های نفتی است.

یکی از راه های موثر برای واداشتن قانون گذاران برای تصمیم گیری های سریع و جدی جهت حفظ حیات وال ها و بهبود وضعیت فعلی آن ها، ایجاد مناطق حفاظت شده است که اجازه هیچ گونه تردد و فعالیتی به بخش های صنعتی نمی دهد , همچنین در نظر گرفتن حیات وال های رو به انقراض پیش از صدور مجوز برای هر گونه فعالیت نفتی الزامی است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا