شاخص پوسیدگی دندان افزایش یافته است

DMFTمهمترین شاخص پوسیدگی دندان است؛ D ابتدای کلمه DECAY به معنای پوسیده، M ابتدای کلمه‌ MISSING به معنای افتاده یا کشیده شده، F ابتدای کلمه FILLING به معنای پر شده و T ابتدای کلمه‌ TEETH به معنای دندان‌ها است.

DMFT به واقع شاخص تعداد دندان ‌های پوسیده، کشیده شده و پر شده را نشان می‌دهد. هر چه میزان این شاخص کمتر باشد، بهتر است و هر چه میزان آن بالاتر باشد نشانه مشکلات بیشتر در خصوص دهان و دندان است.
دکتر باقر شهنی زاده روز سه شنبه در حاشیه دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران و در گفتگو باخبرنگار علمی ایرنا، بر لزوم توجه جدی به بهداشت دهان و دندان تاکید کرد و گفت: به نظر می رسد در کشور، آمار پوسیدگی دندان از امار مربوط به پرکردن و کشیدن دندان بیشتر شده است.
شهنی زاده افزود: در افراد بزرگسال ایرانی 2 دندان پوسیده، 2 دندان پرشده و 2 دندان از دست داده وجود دارد که این آمار نشان دهنده تقلیل در برخی زمینه ها و رشد در برخی دیگر از زمینه ها می باشد.
رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ادامه داد که رفع مشکلات سلامت دهان و دندان از جمله پوسیدگی و کشیدن دندان احتیاج به عزم ملی دارد و باید از توان همه بخش ها از جمله نهادهای مردمی استفاده برد.
وی اظهار کرد که در طول 20 سال گذشته طرح های مختلفی در این زمینه اجرا شده که نتوانسته به راه حل اصلی برسد و این معضل را برطرف کند.

** در طرح تحول سلامت، دندان ها با پوسیدگی بالا در اولویت قرار گیرند
شهنی زاده ادامه داد که لازم است در طرح تحول سلامت، بیمارانی که ضریب بالای پوسیدگی دندان بالا دارند، در اولویت قرار گیرند تا مردم از این معضل رهایی پیدا کنند.
وی، فقر تغذیه و بهداشت و تامین هزینه های درمانی را از چالش های اصلی درمان دندان اعلام کرد و گفت: هرچند هزینه های درمانی در کشور ما نسبت به خیلی از کشورها پایین تر است اما مردم از لحاظ قدرت اقتصادی توانایی پوشش خدمات این حوزه را ندارند.
شهنی زاده با اشاره به این که مردم بخش اعظمی از هزینه های دندانپزشکی را از جیب خود پرداخت می کنند، اظهار امیدواری کرد که بیمه ها فعال تر وارد این عرصه شود تا مردم از خدمات مطلوب تری بهره مند شوند.
رییس هیات مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران به تعداد دندانپزشکان در کشور اشاره کرد و گفت: حدود 30 هزار دندانپزشک اعم از عمومی و متخصص در جای جای کشور مشغول ارائه خدمت به مردم هستند که از این تعداد بین 23 تا 25 هزار نفر دندان پزشک عمومی هستند که 90 درصد آنها فعال هستند.
دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن پزشکان عمومی ایران از امروز ( 19 دی ماه) با حضور جمعی از دندانپزشکان در سالن همایش هلای برج میلاد آغاز بکار کرد و تا 22 دی ماه به کار خود ادامه می دهد.
رفع مشکلات تراش در پروتز ثابت، داروها و اصل استفاده از آنتی بیوتیک ها در دندانپزشکی و ترمیم کامپوزیت های دندان های خلفی از جمله موضوعاتی است که در این کنگره علمی سالیانه ارائه خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا