چرا باید تالاسمی را جدی گرفت ؟

تالاسمی یک نوع اختلال خونی محسوب می شود که در آن به دلیل وجود زنجیره معیوب هموگلوبین ، گلوبول های قرمز خون به میزان کافی تولید نمی شود . لازم به توضیح است که چرخه عمر مفید گلبول های قرمز خون در حالت عادی 120 روز است که این میزان عمر مفید در بیماران مبتلا به تالاسمی کاهش پیدا کرده و به همین دلیل این افراد از عوارض ناشی از کمبود گلوبول های قرمز رنج می برند . این مساله اصلی ترین دلیل نیاز مبرم بیماران تالاسمی  به تزریق خون محسوب می شود .

بر اساس گزارش سازمان صلیب سرخ هندوستان ، سالانه یک صد هزار کودک مبتلا به تالاسمی ماژور و 8 هزار کودک مبتلا به تالاسمی مینور در این کشور متولد می شوند که می توان این آمار را به  نسبت جمعیت کشور هند  برای سایر مناطق دنیا نیز تعمیم داد .

دلیل ایجاد تالاسمی چیست ؟

این بیماری ، یک عارضه ژنتیکی محسوب شده که در آن ژن حاوی کدهای سازنده هموگلوبین ( که وظیفه انتقال اکسیژن به بافت ها و اندام را بر عهده دارد ) در فرد معیوب شده و دچار اختلال می شود . هموگلوبین از دو زنجیره آلفا و بتا تشکیل شده و هر گونه نقص در ژن های این زنجیره ها ، سبب ایجاد اختلالات و ناهنجاری هائی شده که در نهایت سلول های گلبول قرمز فرد دچار مشکل می شوند .

نقش وراثت در این بیماری تا چه حد است ؟

پژوهش ها نشان می دهد که در صورت وجود بیماری تالاسمی در پدر ، مادر یا هر دوی آن ها ، شانس انتقال این ژن معیوب به فرزندان بسیار بالا خواهد بود .  بر اساس ویژگی های وراثتی ، تالاسمی به دو نوع مجزا تقسیم می شود :

  1. تالاسمی عمده یا  ماژور  Thalassemia major  :  در صورت ابتلا پدر و مادر به تالاسمی ، فرزندان دچار این نوع از تالاسمی می شوند .
  2. تالاسمی خفیف یا مینور Thalassemia minor  : معمولا در صورت ابتلای یکی از والدین به تالاسمی ، این نوع از بیماری  در کودکان ظاهر می شود .

چه مواردی را باید درباره نوع مداوا و عوارض این بیماری بدانیم ؟

معمولا رایج ترین موارد مداوا و معالجه بیماران مبتلا به تالاسمی عبارتند از :

  • انتقال و تزریق خون و فرآورده های خونی
  • درمان کی لیت آهن یا  Iron chelation therapy
  • درمان های تکمیلی Supplement
  • پیوند سلول های بنیادی

در خاتمه باید توجه داشت که معمولا افراد مبتلا به تالاسمی تا پایان عمر خود نیازمند تزریق خون هستند که این موضوع علاوه بر ایجاد درد فیزیکی دائمی برای آن ها ، ضربه های روحی شدیدی نیز بر این افراد وارد کرده و این پروسه انتقال دائمی خون سبب ایجاد عوارضی مانند تجمع اهن در بدن و بروز بیماری های کبدی و قلبی می شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا