نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تکامل چرخ تجهیزات مطالعات سیاره ای

یکی از بخش های مهم تجهیزات مطالعات فضایی که در نحوه عملکرد کاوشگران فضایی نقش به سزایی دارند، چرخ های این کاوشگران است.

طراحی چرخ کاوشگرهای فضایی از جمله مریخ نوردها، ماه نوردها و سایر کاوشگرانی که به انجام ماموریت روی سطح سایر سیارات یا دنباله دارها می پردازند، باید به گونه ای باشد که در برابر شرایط محیطی خاص این مناطق مقاوم بوده و توانایی حرکت روی سطوح مختلف، تحمل دمای زیاد یا بسیار کم را داشته و عملکرد خود را حفظ کنند.

در حقیقت طراحی چرخ کاوشگرهای فضایی از جمله مریخ نوردها، ماه نوردها و سایر کاوشگرانی که به انجام ماموریت روی سطح سایر سیارات یا دنباله دارها می پردازند، باید به گونه ای باشد که در برابر شرایط محیطی خاص این مناطق مقاوم بوده و توانایی حرکت روی سطوح مختلف، تحمل دمای زیاد یا بسیار کم را داشته و عملکرد خود را حفظ کنند.

سازمان فضایی ناسا به تازگی برای مریخ نوردی که قرار است به ماموریت اعزام شود، نوعی چرخ ساخته شده از توری از جنس نوعی آلیاژ ویژه طراحی کرده است که دارای حافظه بوده و پس از بروز هر نوع آسیب و تغییر شکل، قادر است به شکل نخستین خود بازگردد.

این چرخ جدید در آزمایشگاه شبیه سازی شده سطح مریخ (Jet Propulsion Laboratory) استفاده شده و همچنین پژوهشگران آن را در شرایط مختلف دیگری روی سطح زمین آزمایش کردند. در این گزارش تصویری به روند تکاملی چرخ های استفاده شده در کاوشگران فضایی می پردازیم.

 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: space.com

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل